- Vi har undersökt kopplingen mellan skadegörelse på skolor och anlagda bränder. Skadegörelse förekommer förstås oftare än bränder men de följer varandra mycket tydligt, säger Gunnar Dahl, trygghetssamordnare i Karlstad kommun.
Nyligen talade han inför en fullpackad sal i Collegium i Linköping när Östgöta Brandskyddsförening ordnade seminariet "Skolan Brinner!", och berättade om Karlstads framgångsrika arbete mot anlagda bränder.
Med sig hade han Ulf Mårtensson från Karlstads barn- och ungdomsförvaltning.
Brinner en skola är det risk för elevers och lärares liv. I nästa skede tickar skattebetalarnas pengar.
En nedbrunnen skola är mycket dyr att ersätta.
Karlstadsmännens recept för att lyckas:
ºReagera på kränkningar och mobbningar direkt.
ºSe till att lärarna finns ute i skolan - inte i ett undangömt lärarrum med noll utsikt över ungdomarna.
ºAnvänd hjärnan: Placera inte en datasal på bottenvåning med fönster mot skogsdunge. Här blir det förr eller senare inbrott. Inbrott är ett steg i brottstrappan. Anlagd brand är ett steg högre upp.
Brottstrappan anses börja med små snatterier, sedan kommer större stölder, skadegörelse, misshandel och grövre brott.
Ulf Mårtensson och Gunnar Dahl sällar sig emellertid till de som hävdar att trappan börjar redan med mobbning.
Som så här: En niondeklassare gör fälleben för en sjua. Sjuan kallas ofta för "bögjävel" och andra fula saker. Han törs inte protestera mot mobbarna - men måste reagera på något sätt. Så han slår sönder en bänk. Eldar lite i en papperskorg. Var eldar han sedan?
Rudsskolan i Karlstad hade stora problem med småbrott och mycket bråk mellan elever. När skolan lät eleverna fotografera ställen de ansåg otrygga och fula, uppdagades massor av saker som gjorde eleverna rädda och arga i skolan.
På Gruvlyckeskolan i Karlstad, som drabbats av skadegörelse, inbrott och bränder, tog Mårtensson och Dahl en flygbild över skolan och ritade in alla incidenter. Plötsligt blev det tydligt var belysning saknades och rutor kunde krossas, eller fasaden tändas på, utan risk att bli upptäckt.