KD kan hoppa av snabbtågssatsningen

Kristdemokraternas högsta ledning vill kliva av samarbetet om snabbtåg. Ett olyckligt utspel för Östergötland, säger Muharrem Demirok (C).

Tåget går till Linköping. Men hur snabbt? Och på vilken sorts bana? Kristdemokraternas partistyrelse vill inte längre vara med på höghastighetssatsningen.

Tåget går till Linköping. Men hur snabbt? Och på vilken sorts bana? Kristdemokraternas partistyrelse vill inte längre vara med på höghastighetssatsningen.

Foto: Per Olsson

Linköpings kommun2019-10-03 16:22

– Det här sätter Östergötland i en lite underlig sits. Ett väldigt tråkigt besked och tyvärr lite korttänkt också. Man har gett vika för en populär opinion, anser Muharrem Demirok (C ), det kommunalråd i Linköping som har ansvar för infrastrukturfrågor i kommunen.

Risken när Moderaterna redan satt sig emot den gigantiska satsningen på höghastighetsjärnväg och Kristdemokraterna nu verkar gå samma väg är att beslutet drabbar Östergötland, enligt Demirok.

onsdagen rapporterade Dagens Industri att Kristdemokraternas partiledning nu tar ställning emot satsningen på en höghastighetsjärnväg genom södra halvan av Sverige och vill att partiet intar en nej-position tillsammans med Moderaterna.

Linköpings ledande politiker har oavsett partifärg i flera år varit överens om att man vill ha en höghastighetsjärnväg, inte bara den del som kallas Ostlänken mellan Linköping och Järna utan hela järnvägen från Stockholm till Göteborg och Malmö. Höghastighetstågen har mycket stor betydelse för arbetsmarknad, näringsliv och bostadsmarknad i Östergötland, anser de.

Ostlänken-delen av den tänkta järnvägssatsningen är redan politiskt beslutad och kommer att bli av.

– Då är frågan vad de här partierna egentligen tänker sig. Vill de alltså bara ha en pendeltågslinje mellan Linköping och Stockholm?, säger Muharrem Demirok.

Han hävdar att han möter lokala Moderater och Kristdemokrater som inte ställer upp på sina partiets nej till höghastighetsjärnvägen.

På Kristdemokraternas riksting 8 november avgörs partiets inställning. Om även KD kliver av är det osäkert om det finns politisk majoritet i riksdagen för snabbtågen, enligt Demirok.

Frågan om höghastighetsjärnvägen har dragit ut över år. Den tidigare borgerliga alliansen drev nationellt frågan om järnvägen i valrörelsen 2014. I Januariöverenskommelsen 2019, en politisk uppgörelse på 73 punkter mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, är höghastighetsjärnvägen en punkt. Villkoret för att satsningen ska komma igång är att det hålls blocköverskridande samtal mellan sju riksdagspartier. De samtalen har ännu inte kommit igång.

Under tiden har Moderaterna meddelat att man inte längre står bakom den gigantiska satsningen, som enligt Moderaterna blir för dyr i förhållande till den tidsvinst i resor som uppnås.

Vi har sökt Kristdemokraternas kommunalråd i Linköping, Denise Cassel, för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!