Det handlar om sammanlagt tolv miljoner kronor som under en treårsperiod kommer att användas till att bygga vidare på de strukturer som redan finns av små och medelstora företag inom flyg- och rymdindustrin i västra och östra Sverige.

Projektet finansieras bland annat av EU som bidrar med sex miljoner kronor och Region Östergötland och Västra Götalandsregionen som tillsammans skjuter till lika mycket.

– Vi ser det här även utifrån ett nationellt perspektiv där det är viktigt att fånga upp aktörer från olika delar av landet, säger Anna Rehncrona, vd på Aerospace Cluster Sweden och riktar strålkastarljuset mot den marknad som mejslats ut inom flygindustrin.

– De närmaste 20 åren finns ett behov av drygt 30 000 nya flygplan runt om i världen i storleksklassen 100 passagerare eller fler till ett värde av 45 000 miljarder kronor. Vi i Sverige har alla möjligheter att vara med där och leda utvecklingen och ta en stor del av kakan genom tekniska, smarta och miljövänligare lösningar.

EU-pengarna kanaliseras via Tillväxtverket och målet är att de företag som redan finns i branschen ska utvecklas och växa.

– Vi ska samtidigt stötta de som är verksamma inom andra områden, men som kan och har möjlighet att bredda produktionen till att omfatta även flyget och rymden, säger Anna Rehncrona.

En uttalad målsättning i projektet är att fler underleverantörer ska kunna slå sig in på marknaden.

Flyg- och rymdindustrin är viktig för svensk ekonomi där inhemska aktörer pekas ut som världsledande leverantörer av komponenter till raketmotorer, satelliter, flygmotorer och flygplansskrov.

Här spelar Linköping – Sveriges flyghuvudstad med Saab i spetsen – en stor och drivande roll.

Mångmiljonsatsningen blir nu, menar Anna Rehncrona, en viktig del i den långsiktiga strategin att femdubbla omsättningen för landets små- och medelstora företag inom flyg- och rymdindustrin till 2050.