Det rör sig om ett testprojekt som nyligen lanserats där Volvoägare som har sitt fordon parkerad vid Mjärdevi science park kan få matkassen levererad direkt in i bilen.

Det som krävs är att fordonsägaren är uppkopplad mot tjänsten in-cardelivery där man godkänner att leveransen får ske genom en digital engångsnyckel.

– Varorna beställs via vår onlinebutik, säger Johan Vanselius, butikschef på Ica Maxi i Tornby. Ordern kan göras när som helst och vi har anpassat leveranstiden till när folk vanligtvis slutar sina jobb. I det här fallet mellan klockan 14.40 och 16.30.

Enligt Anders Lundh på Volvo Cars fungerar den digitala nyckeln vid ett enda tillfälle, i samband med att varorna körs ut.

– Så fort budet har lastat in beställningen och är klar låses bilen på nytt, säger han.

Lundh berättar att liknande varuleveranser varit igång i Stockholm, Göteborg och Malmö sedan 2015.

– Kundnöjdheten har varit stor, men som alltid med den här typen av system handlar det om ett par trösklar som folk måste ta sig över. Att få dem att upptäcka fördelarna med onlineköp är en, att använda sig av just den här tekniken är en annan.

Johan Vanselius är optimistisk och tror att Linköpingsborna är mogna för nymodigheten.

– Det finns många fördelar, säger han och lyfter fram den tidsvinst som kunderna gör. Till exempel barnfamiljer.

– Unga föräldrar lever ofta med en hög stressfaktor. Mycket ska hinnas med efter jobbet. Barn ska hämtas på dagis, mat ska inhandlas och så vidare. Men vi ser också att medelålders och äldre kan bli hjälpta av det här systemet.

Testet i Mjärdevi är tänkt att pågå fram till sista januari, men Johan Vanselius uppger att målsättningen är att tekniken ska permanentas och byggas ut efter det datumet.

– Vi siktar i så fall in oss på större parkeringsplatser i första hand. Parkeringshus kan också komma att bli aktuella, säger han.

Att matleveranserna endast kan göras till Volvoägare är inget som hindrar Ica Maxi från att börja samarbeta med andra biltillverkare, förklarar Vanselius.

– Så fort någon presenterar samma tekniklösning för oss står vi redo.

Genom särskilda kylsäckar garanteras att kyl- och frysvaror håller sig till dess att kunden kommer hem, fortsätter Johan Vanselius.

– Vid mindre beställningar, typ en glass, måste vi kanske hitta en lösning med någon form av extra kylklamp, funderar han.