Det andra Gripen E-flygplanet – med benämning 39-9 – lyfte klockan 09.50 på måndagen. Flygningen genomfördes från Saabs flygfält i Linköping. Testpiloten Robin Nordlander satt bakom spakarna.

– En del personer tycker att testpilot är det mest spännande yrket i världen, och jag håller med. Att flyga Gripen E är dock inte svårt, inte ens vid en första flygning som denna. Flygningen gick mycket smidigt och 39-9 är ett rent nöje att flyga. Jag ser fram mot att komma upp i luften igen och fortsätta utprovningen med det nya systemet, säger Robin Nordlander i en kommentar.

Flygningen varade i 33 minuter. Piloten gjorde en rad manövrer för att testa flygegenskaper.

Artikelbild

| På måndagen premiärflög det andra testflygplanet, Gripen 39-9.

– Det är mycket glädjande att se det andra Gripen E-flygplanet bli en del av flygutprovningsprogrammet helt enligt plan. Det här nya flygplanet ger oss möjlighet att utöka utprovningen allt eftersom vi testar fler funktioner för systemen ombord. Dessutom går den övergripande utprovningen snabbare med två flygplan i luften. Programmet fortsätter att leverera goda resultat och skapa intresse hos våra kunder och andra som är nyfikna på vilken förmåga Gripen E kan ge piloterna, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs affärsområde Aeronautics, i en kommentar.

Nästa fas i provflygprogrammet för Gripen 39-9 är att testa taktiska system och sensorer.

– Ytterligare ett provflygplan gör att vi kan öka takten i flygutprovningen som stöd till den fortsatta utvecklingen av Gripen E, säger Ken Lindberg, ansvarig för den gemensamma utprovningen av JAS 39 Gripen E vid Försvarets materielverk, i en kommentar.

Det första testflygplanet, Gripen 39-8, flög för första gången den 15 juni förra året.

Nya Gripen E har beställts av Sverige och Brasilien.