Planen: Ny trafikled och ny avfart från E4

Efter många års diskussioner är Linköpings kommun och Trafikverket överens. Ullevileden ska byggas, liksom en avfart från E4 mot Gärstad och Ekängen.

En ny trafikled mellan Tornby och Mörtlösa planeras.

En ny trafikled mellan Tornby och Mörtlösa planeras.

Foto: Mostphotos, karta: Linköpings kommun

Linköping2019-11-12 06:00

Kommunen och Trafikverket har skrivit en avsiktsförklaring som innebär att de båda parterna är överens om vad som ska byggas. 

Dokumentet innehåller också fingervisningar om ungefär hur kostnaderna ska fördelas. Men inga summor eller tidsplaner nämns, och dokumentet är inte juridiskt bindande.

– Det är ett stort och viktigt steg mot att förverkliga de här projekten. Nu är det inte bara kommunala drömmar och diskussioner, utan nu gör vi det här tillsammans med Trafikverket. Om jag förut trodde till 40 procent att det här skulle bli av så är jag idag uppe i 80 procent, säger kommunalrådet Muharrem Demirok (C).

Det projekt som har kommit längst är Ullevileden mellan Tornby och Mörtlösa. Där finns ett färdigt detaljplanearbete och i kommunens investeringsplan har man kalkylerat med att bygga leden för cirka 250 miljoner åren 2022–2024.

– Det som återstår är bland annat en miljödom för att få bygga en bro över Stångån. Med projektering, upphandling och byggtid tar det 4,5–5 år från beslut till färdig väg, säger Ulf Johansson Lorin, verksamhetsstrateg på stadsmiljökontoret på Linköpings kommun.

I avsiktsförklaringen står det att kommunen ska stå för den huvudsakliga finansieringen, men att Trafikverket kan komma att medfinansiera.

– Ullevileden skulle vara bra när E4 av olika anledningar måste stängas av. I dag tvingas vi i sådana lägen leda om trafiken rakt genom Linköping, säger Peter Lindskog, trafikplanerare på Trafikverket.

Ett annat stort projekt som kommunen och Trafikverket nu är överens om är att bygga ut trafikplats Staby (Linköping östra).

I dag kan man från E4 bara köra in mot staden. Tanken är nu att bygga ut trafikplatsen så att man även kan svänga av mot Gärstad och Ekängen. Det är en gammal idé som Trafikverket nu åtar sig att försöka få in i sin nationella plan och åtminstone delvis stå för finansieringen.

Utbyggnaden skulle göra att de många tunga transporterna till Gärstad slipper en omväg på över fyra kilometer via Kallerstadsleden. Det skulle också underlätta för de boende i Ekängen – där det finns stora utbyggnadsplaner – och kommunen kan börja exploatera Distorp, ett område som är tänkt för industrier.

I kommunens och Trafikverkets avsiktsförklaring ingår också att titta på en trafiklösning till och från Torvinge samt att kommunen övertar väghållningsansvaret för Ekängsvägen.

Den röda linjen visar den planerade Ullevileden. Den har påbörjats i Tornby, till vänster på kartan, men 3,5 kilometer återstår fram till Mörtlösa. Där ska den ansluta vid Mörtlösarondellen.
Den röda linjen visar den planerade Ullevileden. Den har påbörjats i Tornby, till vänster på kartan, men 3,5 kilometer återstår fram till Mörtlösa. Där ska den ansluta vid Mörtlösarondellen.
Karta: Staby trafikplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!