Gunill Stromkvist bodde i Kalifornien i 40 år – därav de borttappade prickarna i efternamnet. Numera bor hon i Linköping, men har fortfarande kontakt med sin bästa väninna "over there", Maj-Britt Knoop.

Maj-Britt skickar då och då ett paket till Gunill, oftast med amerikanska matvaror, och det gjorde hon även inför julen 2016. Den 9 december skickades det vadderade kuvertet med det amerikanska postverket och tanken var förstås att det skulle komma fram till Linköping lagom till jul.

Paketet blev över en månad försenat, men det var inte det värsta. När det kom fram till Gunill var allt genomblött och mycket av innehållet förstört. Den blöta, trasiga försändelsen hade lagts i en plastpåse och på en klisterlapp meddelade Postnord: "Denna försändelse har skadats i posthanteringen. Vi ber om ursäkt. Posten."

Artikelbild

| Förstört. En del av matvarorna från Kalifornien var rejält vattenskadade.

– Jag ringde upp Postnord. Jag tyckte att de borde väl göra mer än att bara be om ursäkt. De borde ju ge ersättning. Bara frakten hade kostat över 300 kronor, berättar Gunill.

Men någon ersättning ville Postnord inte betala ut.

– Jag bad att få tala med en högre chef, men det gick inte alls.

Maria Ibsén, pressansvarig vid Postnord, menar att beskedet till Gunill är helt enligt reglerna.

Artikelbild

| En ursäkt. Mer vill inte Postnord ge Gunill Stromkvist.

– Det är naturligtvis jättetråkigt att hennes paket förstörts. Men man måste göra en reklamation för att eventuellt kunna få ersättning. Och det är den som har köpt en tjänst som ska göra reklamationen, det vill säga avsändaren. I det här fallet får avsändaren vända sig till den amerikanska posttjänsten.

Men allt talar ju för att det är Postnord som har förstört Gunills paket. Borde inte Postnord stå för det då?

– Avsändaren får i alla fall börja med att kontakta den amerikanska posttjänsten. Sedan vet jag inte riktigt hur samarbetet mellan dem och Postnord ser ut, men jag utgår från att vi har det där reglerat mellan oss hur vi ska göra.

Gunill Stromkvist är besviken på Postnord, inte bara för det försenade och förstörda paketet.

– Före jul postade jag en beställningslapp på tre tidningsprenumerationer. Det var tänkt som julklappar, men den beställningen verkar Postnord ha slarvat bort. Det kom aldrig någon räkning till mig och det blev inga julklappar. Det var ju jättepinsamt.

Se mer: Familjen blev bestulen på julklappspengarna

Postnord har fått utstå en hel del kritik på sistone. Företagets egen statistik visar att antalet så kallade kundsynpunkter steg med 35 procent under 2015, till nästan 103 000. Statistiken för 2016 är ännu inte klar.