I december 2010 öppnade Ronaldo Dias sitt bageri på Sparregatan. I dag drygt sju år efteråt kan man konstatera att Linköpingsborna gillar både surdegsbröd och kardemummabullar. Ronaldos stenugnsbageri har blivit lite av en institution i stan. Utvecklingen har vuxit från ett kombinerat bageri och butik, till ytterligare två butiker – varav ett också är cafe – inne i centrala Linköping. Företaget levererar också till en rad stora kunder.

Men nu har familjen Dias Schultzberg, beslutat sig för att sälja. Det är dock ingen dramatik i beslutet enligt ägaren Ronaldo Dias

– Vi vill bara se vilka möjligheter som finns, vi vill utveckla företaget, säger han.

Artikelbild

| Linköpingsborna kan definitivt räkna med att köpa bröd hos Ronaldos, också i framtidenn, säger Ronaldo Dias och hans sonPhilip Dias Schultzberg.

Samma sak säger hans försäljningsmäklare Roger Eriksson på Exitpartner.

– Familjen har jobbat upp företaget till en viss nivå. Nu vill de hitta en ny partner eller investerare som kan ta det här företaget vidare. Ska man växa behövs resurser.

Ronaldo Dias har kastat ut ett bete, nu vill han se om någon fastnar på kroken.

– Ja, det är en chansning. Vi måste prova vilka möjligheter som finns.

Artikelbild

| I sju år har vi gått i samma bana, nu måste vi se vilka möjligheter till utveckling det finns, säger Ronaldo Dias.

Själv räknar han med att vara kvar i verksamheten även vid ett ägarbyte.

Bakgrunden till beslutet är att Ronaldo vill se vad mer som kan göras med företaget. Fler städer kanske har behov av ett Ronaldos? Eller kan Ronaldos vara grunden i en koncern? Något som mäklaren Roger Eriksson inte håller för otroligt.

Men det ska vara rätt köpare, eller partner. Det understryker både Ronaldo Dias och Roger Eriksson.

– Ja, här är det viktigare att det blir rätt än att det går fort, säger Roger Eriksson.

Frågan om de två sönerna kan ta över verksamheten har säkert varit uppe till diskussion. Men sönerna som är 20 och 22 år måste få välja sin egen väg, anser Ronaldo Dias.

Äldste sonen Philip Dias Schultzberg, 22, verkar dock inte helt främmande för att ha ett finger med i spelet i den framtida utvecklingen.

Personalen i företaget är informerad om planerna. Men det mesta kommer, åtminstone så länge man kan överblicka nu, bli som det är.

– Linköpingsborna kan vara säkra på att kunna köpa bröd av oss också i framtiden, säger Philip Dias Schultzberg.

Några planer på förändring av butikerna inne i stan finns inte heller just nu. Man får se tiden an, enligt Ronaldo Dias

– Nu testar jag och ser om någon vill investera, för jag vill utveckla.