Rödljus monteras ned

Bussprioriterade ljussignaler kostade sammanlagt 3,6 miljoner kronor att fÄ pÄ plats. Nu plockas de bort. SkÀlet: De anses inte vara nödvÀndiga.

KĂ€rnavĂ€gen–NorrmalmsvĂ€gen i MalmslĂ€tt Ă€r en av de platser som framöver inte lĂ€ngre kommer att ha ljussignaler för att prioritera busstrafik.

KĂ€rnavĂ€gen–NorrmalmsvĂ€gen i MalmslĂ€tt Ă€r en av de platser som framöver inte lĂ€ngre kommer att ha ljussignaler för att prioritera busstrafik.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköping2018-11-28 18:00

Linköpings kommun har, med hjÀlp av statsbidrag, satsat pÄ ljussignaler som prioriterar kollektivtrafikens bussar före all annan trafik pÄ sammanlagt Ätta platser inom det kommunala vÀgnÀtet.

Totalkostnaden för projektet landade pÄ 3,6 miljoner kronor, varav staten sköt till hÀlften, 1,8 miljoner.

Nu har man beslutat att ljusstolparna ska monteras ned.

SkÀlet till det Àr, rÀtt och slÀtt, att de inte anses vara nödvÀndiga.

– De har inte haft den effekt som vi efterfrĂ„gat. DĂ€rför kommer de att tas bort, sĂ€ger Jonas Sjölin, stadsbyggnadschef pĂ„ miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.

Sjölin menar att man frĂ„n kommunens sida haft en gemensam plan tillsammans med Östgötatrafiken om att utveckla kollektivtrafiken, men att det i det aktuella fallet inte fungerat hundraprocentigt i kommunikationen mellan parterna.

– Vi gick ut och sökte statsbidrag för det hĂ€r utan att först kontrollera med Östgötatrafiken om deras behov av signalsystemet. Vi tar pĂ„ oss vĂ„r del av ansvaret. Pengarna för att fĂ„ utrustningen pĂ„ plats kan vi tyvĂ€rr inte hĂ€mta tillbaka. De Ă€r borta. Stolparna behĂ„ller vi dock för framtida bruk. Vi kommer, som jag bedömer det, att ha anvĂ€ndning för dem under överskĂ„dlig tid, sĂ€g ett och ett halvt Ă„r.

Att det Àr skattebetalarnas pengar som gÄtt upp i rök beklagar Jonas Sjölin.

– Det Ă€r naturligtvis vĂ€ldigt olyckligt. Men vi har tagit lĂ€rdom av det hĂ€r misstaget och ska se över hur vi i framtiden ska kommunicera med Östgötatrafiken. Rutinerna kommer att justeras utifrĂ„n det som intrĂ€ffat.

Mattias NĂ€sström, trafikoperativ chef pĂ„ Östgötatrafiken, menar att det ligger ett delat ansvar i projektet med de bussprioriterade ljussignalerna.

– Vi flyr inte undan ansvarsfrĂ„gan. Vi har hela tiden fört samtal med kommunen om det hĂ€r, men nĂ„gonstans har det brustit i kommunikationen och det kommer an Ă€ven pĂ„ oss att det ska fungera.

NĂ€sström uppger vidare att Östgötatrafiken inte ansĂ„g att bussprioriterade ljussignalerna behövdes pĂ„ de platser dĂ€r de monterades, bland annat i korsningen KĂ€rnavĂ€gen–NorrmalmsvĂ€gen i MalmslĂ€tt.

– Informationen nĂ„dde uppenbarligen inte fram till ansvariga pĂ„ kommunen. Jag kan inte detaljerna kring Ă€rendet, men vi mĂ„ste hantera det faktum att vi stĂ„r dĂ€r vi stĂ„r. Nu handlar det om att se till att liknande misstag inte upprepas.

Trafikplatser

Bussprioriterade ljussignaler kommer att monteras ned i följande Ätta korsningar:

VasavÀgen - Banérgatan.

VasavÀgen - Ullevigatan.

MÄrdtorpsgatan - Ryds Allé.

S:t Larsgatan - Linnégatan.

ÖdegĂ„rdsgatan - Skogslyckegatan.

Munkhagsgatan - Skogsgatan.

GrÀnsliden - VÀrdshusvÀgen.

KÀrnavÀgen - NorrmalmsvÀgen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!