Det var på tisdagen som Saab släppte nyheten om spaningsflygplanet i samband med Singapore Airshow.

– Det nya planet ser mål 70 procent längre bort än vad vårt nuvarande Erieye-system klarar av, säger Saabs presschef Sebastian Carlsson till Corren.

På marken och till sjöss

Enligt Saab är Global Eye det första system på världsmarknaden som kan upptäcka och följa mål på stora avstånd i luften, på marken och till sjöss samtidigt.

– Vi ser ett stort intresse för systemet, säger Sebastian Carlsson.

Tecknat kontrakt

Saab har redan tecknat kontrakt med Förenade Arabemiraten om leverans av systemet till ett värde av 10,7 miljarder kronor.

– Då handlar det om fler än ett plan. Hur många går vi inte ut med.

Saabs utveckling av radarteknologi sker huvudsakligen i Göteborg. Men Linköping blir inte lottlöst om det nya systemet skulle bli en kommersiell framgång.

– Radarn och alla andra sensorer kommer att monteras på Bombardier Global 6000 på vår anläggning i Linköping. Utrustningen väger en del, vilket påverkar flygegenskaperna. Så det är ett viktigt arbete.

Ingen nyproduktion

Hur kommer det sig att Saab inte återupptar produktionen av Saab 340 och Saab 2000?

– Det skulle vara förenat med stora kostnader att återuppta produktionen. Saab har tagit ett strategiskt beslut att inte göra det, säger Sebastian Carlsson.

Saab förfogar redan över ett Bombardier Global 6000-plan och det är inte osannolikt att åtskilliga Linköpingsbor kommer att se det i luften samband med provflygningar.