Det blir ingen tunnel under Linköping för den nya snabbjärnvägen Ostlänken. Enligt Sverigeförhandlingens förslag som kom under måndagen ska Linköping få en förbifart, med anslutande bibana till stationen. Vissa tåg skulle susa förbi, men vissa skulle åka in. Den nya stationen ska vara nära den nuvarande och de nya perrongerna ska vara 420 meter långa, för att de längre höghastighetstågen ska kunna stanna.

– En förbifart är en tekniskt dålig och samhällsekonomiskt olönsam lösning. En sådan är vi inte beredda att medfinansiera, så det blir en dyr affär för staten. Vi ser detta som ett förhandlingsutspel, men att slutresultatet kan bli något annat, säger kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S).

Det finns också positiva saker för Linköping i budet.

– Det positiva är att budet slår fast att vi ska ha en centralt belägen station med kapacitet att ta emot både höghastighetståg och regionaltåg, säger Edlund.

Kommunstyrelsens vice ordförande Paul Lindvall (M) är också besviken och missnöjd men han utgår från att Sverigeförhandlingen ska återkomma med ett nytt bud.

– Det är en dålig och dyr lösning. Det innebär att man skulle bli tvungen att bygga två tågspår in i Linköping men det finns nog inte plats för det. Jag är förvånad över att Sverigeförhandlingen föreslår en lösning som har så stora nackdelar. Det finns bättre lösningar som passar både till resenärer och till vår kommun, säger Paul Lindvall.

Enligt förhandlingsbudet ska Linköpings kommun också bygga 14 000 bostäder fram till 2035 och betala ett förskott på 152 miljoner kronor.