Klockan 10.57 den 8 februari 1967 lyfte det första Viggenplanet från Saabfältet i Linköping. Bakom spakarna satt chefsprovflygaren Erik Dahlström. Efter 43 minuter i luften landade planet. Det var början på en lång era – det sista Viggenplanet tillverkades så sent som 1990.

– Det unika med Viggen var att flygplanet var utrustat med en dator som kallades för numerisk kalkylator. Saab var tio år för sina konkurrenter, säger Ulf Edlund, tidigare ordförande i Svensk flyghistorisk förening, som har arbetat på Saab med Viggen-projektet.

Viggen började utvecklas av Saab redan i början på 1950-talet och utrustades med deltavinge och canardvingar. Planet, som tillverkades i fyra olika versioner och ersatte Lansen och Draken, utvecklades för att kunna starta och landa på korta sträckor.

Under det kalla kriget fruktade den svenska försvarsledningen att en fiende (som i försvarsplaneringen var Sovjetunionen) skulle kunna slå ut det svenska flygvapnet genom att angripa flygplanen på marken. Lösningen blev sprida ut flygplanen genom att använda så kallade vägbaser. Det var helt enkelt vanliga landsvägar som i händelse av krig skulle fungera som start- och landningsbanor. Viggen utrustades med en kraftfull – och ljudlig – motor. Genom så kallad reversering av motorverkan lyckades Saab få ner landningssträckan till endast 500 meter.

– Viggen var skräddarsytt för det svenska flygvapnets behov, säger Ulf Edlund.

Under Viggens tidiga år inträffade en rad haverier, bland annat till följd av vingbrott.

– Men jag skulle säga att jaktversionen som kom på 1980-talet var sin tids bästa stridsflygplan. Det tror jag till och med fransmännen skulle hålla med om, säger Ulf Edlund.

För att fira 50-årsjubileet genomförde Stellan Anderson, från Swedish Air Force Historic Flight, på onsdagen en flygning med Viggen över Linköping. Han startade från Såtenäs och klockan 12.45 på onsdagen dök planet över Linköping.

Prototypen som flög för första gången för 50 år sedan ingick under många år i Flygvapenmuseums samlingar. Så sent som 2012 skrotades planet på grund av det dåliga skick som det befann sig i efter att ha stått utomhus under lång tid.

Artikelbild

| Första provflygningen med Viggen skedde i Linköping den 8 februari 1967. Så här såg det ut när Erik Dahlström gled in mot Saabfältet efter 43 minuter i flygplan 37.

Fotnot: På onsdagen, klockan 18.00, håller Ulf Edlund ett föredrag om Viggen på Flygvapenmuseum.