Att folk bär solglasögon för syns skull är ingen nyhet.

Några väljer modell för att se fräcka ut.

Andra lyfter fram det viktiga i att följa trenderna.

Artikelbild

| Solbrillorna med fyrkantigt glas är på stark frammarsch, hävdar Ingela Björk, legitimerad optiker på Synsam, Tanneforsgatan.

Färg och form efterfrågas också av många.

Frågar du en optiker vad som är allra viktigast blir svaret förmodligen UV–skyddet, det som står emot de ultravioletta strålarna som solen ger ifrån sig.

Men Ingela Björk på Synsam, Tanneforsgatan, uppger att skyddet inte alltid är det första en kund prioriterar i jakten på ett par schyssta solbrillor.

– Det kommer lite längre ned på önskelistan, säger hon och fortsätter:

Artikelbild

| Far och son med ett par häftiga solglasögon. Joakim Bramby tillsammans med Vilgot, sex år.

– Glasögonen ses mer som en accessoar och då är det andra detaljer som räknas.

Passform är en.

Artikelbild

| Cecilia Arrhenius förklarar att hon gärna betalar några extra kronor för att få lite bättre kvalité på sina solglasögon.

Utseende en annan.

Prislappen kan också påverka valet.

Artikelbild

| "Gärna billiga solglsaögon eftersom jag har för vana att lägga bort dom", säger Karin Forshell och skrattar. Här med dottern My, nio månader.

Årets trender skiljer sig inte särskilt mycket från fjolårets, menar Ingela Björk vidare.

– Kattformade bågar, gärna lite åt retrohållet, är fortfarande heta.

Artikelbild

| Säsongen för solglasögon har sparkats igång och som tidigare är det olika modeller som faller köparna i smaken.

– Även de runda varianterna håller sig i toppen.

En som är på stark frammarsch är de fyrkantiga glasen, enligt Björk.

Detsamma gäller för de plana brillorna med spegelfunktion.

– Tonat glas med mörkt upptill och en ljusare nedre del efterfrågas också mycket.

Kunderna på stan tycker olika inför sommarens soliga dagar.

Karin Forshell berättar att hon tar sikte på hyllorna med billiga brillor när hon behöver ett par.

– Därför att jag brukar lägga bort dom, säger hon och skrattar.

Forshell plockar också fram passformen som ett starkt köpargument.

– Men för den skull behöver de inte vara särskilt trendiga. Det har mindre betydelse för min del.

Cecilia Arrhenius förklarar att hon i första hand tittar på kvalitén när hon väljer modell.

– Det får gärna kosta lite mer. Det är viktigt att de har ett bra skydd mot solen, säger hon.

Joakim Bramby erkänner att han går efter utseendet och stil så fort det blir tal om att investera i ett par nya solglasögon.

– Jag vill att de ska se bra ut, säger han.

– Gärna en cool variant som får folk att vända sig om och titta lite extra, haha.

Sexårige sonen Vilgot följer sin pappa lite i fotspåren, avslöjar han.

– Mina ska vara tuffa, säger han.

– Och så vill jag slippa att bli bländad av solen, skyndar han sig att lägga till.

Ingela Björk gillar den här årstiden, berättar hon.

– Det är ett säkert tecken på att vi går mot ljusare tider när folk börjar intressera sig för solglasögon. Vem kan tycka illa om det?