Bolagets vd: Sunfleet blir kvar i Linköping

Mycket talar för att bildelningstjänsten Sunfleet - om än under annat namn - kommer att finnas kvar i Linköping även efter 2021.

Sunfleets vd Therese Ahlström Brodowsky säger att Sunfleet - om än utifrån en ny teknisk plattform - ska finnas kvar i Linköping också efter 2021.

Sunfleets vd Therese Ahlström Brodowsky säger att Sunfleet - om än utifrån en ny teknisk plattform - ska finnas kvar i Linköping också efter 2021.

Foto: Östmedia

Linköpings kommun2019-11-18 06:00

Vid senaste fullmäktigemötet fick kommunalrådet Muharrem Demirok (C) frågan om vad Linköping kan göra för att säkra tillgången till en bildelningstjänst när Sunfleet avvecklas, eller ersätts med en annan, dyrare tjänst kallad M. 

Sunfleet håller inte med om att tjänsten blir dyrare och enligt bolagets vd Therese Ahlström Brodowsky finns inga planer på avveckling.

–  Linköping är definitivt en stad vi kommer att finnas kvar i och som vi ser utvecklas jättefint.

Det som händer nu är, hävdar Therese Ahlström Brodowsky, att Volvo - som äger Sunfleet - vill utveckla konceptet med bildelningstjänst och att ett nytt sådant testas på några utvalda platser i Stockholm. Tjänsten kallar man  M och ligger under det nystartade företaget Volvo car mobility.

– De tekniska plattformarna behöver utvecklas så att bilarna kan utnyttjas av ännu fler personer. I dag ersätter en Sunfleetbil cirka fem privatbilar. I framtiden hoppas man på en användning där en bil kan ersätta upp till fler än tio privatbilar, säger Therese Ahlström Brodowsky.

Vilken påverkan på priset en utveckling av bildelningstjänsten kan ha, kan inte Therese Ahlström Brodowsky, säga, men förnekar bestämt att det skulle röra sig om en fördubbling av priset.  

–  Vi tittar alltid på hur vi kan utveckla våra tjänster och vara relevanta på marknaden. En del av den relevansen handlar om prisbilden, vi måste ju vara konkurrenskraftiga på marknaden, säger hon.

Hon påpekar att prisbilden påverkas av en rad saker som skatter, bränslepriser och byte till fler hybridmodeller. 

I Linköping har Sunfleet varit framgångsrikt. Här har kommunen upphandlat en tjänst som gör att bilar som utnyttjas av företag på dagarna kan användas av privatpersoner utanför kontorstid.

Enligt kommunalrådet Muharrem Demirok (C) har det har varit svårt att få konkreta besked från Sunfleet och hans oro rör framförallt priset. 

– När jag läser om M, på Sunfleets hemsida så känns det inte så konkret. För mig framstår det som samma sak, men dyrare.

Med detta sagt vill Muharrem Demirok ändå säga att kommunen hittills varit mycket nöjd med Sunfleet och samarbetet med bolaget.

En liknande tjänst ska också i fortsättningen upphandlas när nuvarande avtal går ut nästa år. 

Men vid en upphandling spelar priset en roll. 

– Självklart, vi måste ställa det i relation till andra lösningar, säger Muharrem Demirok. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!