De står bakom de färglada papperskorgarna

Här är ungdomarna som sett möjligheten att kombinera samhällsnytta med marknadsförande.

Namnet CAN är en hint mot engelskans ord för papperskorg, trash can, och en akronym för de unga företagarnas initialer i efternamnen. Från vänster: Oscar Nyman, Emelie Andersson och Eric Carlquist.

Namnet CAN är en hint mot engelskans ord för papperskorg, trash can, och en akronym för de unga företagarnas initialer i efternamnen. Från vänster: Oscar Nyman, Emelie Andersson och Eric Carlquist.

Foto: Robert Preusse

Linköpings kommun2020-02-13 16:30

Oscar Nyman, Eric Carlqvist och Emelie Andersson är trion bakom UF-företaget CAN marketing. Samtliga i trion är 18 år och går tredje året på Ekonomiprogrammet vid Katedralskolan i Linköping. Deras affärsidé har hittills omsatt 224 000 kronor. 

Framgången bygger på att trion designat om allmänna papperskorgar i Linköping. Idén fick gruppen från ett tidigare UF-företag på skolan som lät trycka reklam på pizzakartonger.

– Tanken är att om papperskorgarna blir snyggare så blir de mer synliga och folk använder dem mer, säger Oscar Nyman.

Affärsidéen tog fart efter att gruppen i höstas fick möjlighet att styla om samtliga kommunala papperskorgar i området Ekholmen. Därefter väntade en kampanj med julmotiv som klädde papperskorgar runt om i Linköping. Nu står det klart att företaget har möjlighet att renovera samtliga av kommunens allmänna papperskorgar, och här kommer det finnas chans för privat marknadsföring.

– Kommunen vill renovera sina papperskorgar men har inte resurserna för det. Vi är mellanhanden som gör att privata företag medfinansierar renoveringen samtidigt som korgarna blir finare, säger Eric medan hans kollega fortsätter:

– Vi designar och tar själva fram nya motiv för korgarna. Men det är upp till kommunen eller företaget som marknadsför sig att bestämma om de vill gå på våra idéer, säger Emelie Anderson.



Materialet som klär korgarna i är ett material som försvårar att klotterfärg fäster. På sikt menar de att kommunen kommer kunna spara in pengar eftersom de förhoppningsvis inte behöver renovera nerklottrade papperskorgar lika ofta.

– Det roligaste är den positiva responsen vi fått på de renoverade korgarna. Vi är rankade bland topp 6 UF-företag i Östergötland och vann "månadens UF-företag i Östergötland" för februari månad. Av de 75 stycken korgar vi hittills renoverat har endast en förstörts, den brann upp på nyårsafton, säger Oscar.

Att kombinera företagsamhet med skolplugg tycker ungdomarna är ett vinnande koncept, fastän det har haft sina utmaningar:

– Vi har alla starka viljor så utmaningen är att komma överens. Men vi brukar hålla möten varje söndag och planera upp veckorna. Är det något vi är oeniga om så har vi omröstning, säger Emelie.

Trion verkar ha fått mersmak för det här med entreprenörskap. Forsätter företaget i samma riktning funderar de på att bilda ett aktiebolag efter studenten.

– Vi vill ta det här konceptet vidare till andra kommuner, säger Emelie. 

Karta: Katedralskolan, Linköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!