SK 60 används av det svenska flygvapnet för att utbilda stridspiloter på Flygskolan på Malmen. Planet utvecklades av Saab och flög första gången redan 1963.
För närvarande förfogar flygvapnet över 36 stycken SK 60. Men sedan den 13 november står samtliga på backen. Anledningen är att ett fel på flygplanets så kallade dragbultar – bultarna som håller ihop fram- och bakkroppen – upptäckts. En analys tyder på att det rör sig om utmattningsdefekter.
Det upptäckta felet anses vara så allvarligt att det finns risk för haveri om någon av de två övre dragbultarna skulle gå sönder.
Att SK 60 har belagts med flygförbud har fått konsekvenser för verksamheten på Flygskolan. Där går just nu 20 elever.
– Det här leder till att utbildningen försenas, sade Peter Jacobsson, chef för Flygskolan på Malmen, i en tidigare intervju.
Flygvapnet har arbetet intensivt med att åtgärda felet för att så snart som möjligt kunna häva flygförbudet och återuppta utbildningen. Peter Jacobsson uppger att kontrollflygningar nu genomförs efter att åtgärder vidtagits.
– Detta pågår i denna stund och planen är att återuppta flygutbildningen på Flygskolan nästa vecka, säger Flygskolans chef i en kommentar.
Flygvapnet anser att SK 60 måste bytas ut mot ett annat skolflygplan och Försvarets materielverk förbereder en upphandling. I ett första skede handlar det om att skaffa ett enklare skolflygplan som kan användas för att ge eleverna grundläggande färdigheter.