Jimmy Wentzell, rektor för Drottning Blankas gymnasium, var imponerad av elevernas disciplin.
â Vi har mycket hög nĂ€rvaro. Eleverna har kopplat upp sig som vi har bestĂ€mt, sa han.
Torsdagen blev första dagen dÄ Linköpings gymnasieelever pÄ fristÄende och kommunala skolor fick fjÀrr- och distansundervisning med anledning av corona-utbrottet.
PÄ Drottning Blankas gymnasium följer man ordinarie schema med all personal fysiskt nÀrvarande i skolan, och elever uppkopplade till videoförelÀsningar i sina hem. FjÀrrundervisning fungerar bÀttre Àn man kan tro, sÀger lÀraren Tove GrefbÀck, som vid vÄrt besök höll lektion i religion för elever pÄ vÄrd- och omsorgsprogrammet.
â Nu skulle jag ju ha skrivit det hĂ€r pĂ„ tavlan men det blir ju lite svĂ„rt, sa Tove till eleverna och gick muntligt igenom den information hon ocksĂ„ lagt ut till alla i det digitala lĂ€rforumet Classroom.
Lektionen fortskred genom att Tove höll sin förelÀsning och i chatten som hölls öppen samtidigt kunde eleverna stÀlla frÄgor.
â Tekniken funkade fint, eleverna verkade hĂ€nga med bra. Det kĂ€nns lite mĂ€rkligt att sitta och prata utan att nĂ„gon svarar men det fungerar Ă€ndĂ„ bra, sa Tove GrefbĂ€ck efter lektionen.
Rektor Jimmy Wentzell berÀttar att skolan redan förra veckan började förbereda fjÀrr- och distansundervisning. Flera elever var frÄnvarande pÄ grund av sjukdom.
â Vi sĂ„g att Ă€ven om det inte skulle komma nĂ„got politiskt beslut om stĂ€ngning sĂ„ skulle vi behöva anvĂ€nda fjĂ€rrundervisning Ă€ndĂ„ för de som inte kan vara i skolan.
Han tror att positiva erfarenheter kan komma ut av den extrema situationen. Digitalt lÀrande kan komma att anvÀndas mer. Och det har redan blivit tydligt för pedagoger att instruktioner för den hÀr sortens undervisning mÄste vara mycket tydliga, vilket framtidens undervisning kommer att tjÀna pÄ, menar Wentzell.
â Baksidan kan vara att det kan bli svĂ„rt att examinera elever. Hur sĂ€kerstĂ€ller vi att rĂ€tt elev har genomfört de uppgifter som lĂ€mnas in?
Drottning Blankas gymnasium övervÀger att kalla in mindre grupper av elever för examinationer nÀr det blir dags.
SÄ ÄterstÄr att se hur nÀrvaron utvecklas. PÄ skolan finns samhÀllsprogrammet, ekonomiprogrammet och vÄrd- och omsorgsprogrammet. VÄrdeleverna i Ärskurs tvÄ och tre börjar nu fÄ förfrÄgningar om möjligheter till extrajobb, nÀr personal saknas i vÄrden.