Det handlar om Blåklints omsorg AB och Saand service och omsorg. Bitterheten och ilskan är stor hos personalen på båda företagen.
– Nu är vi snart arbetslösa och så undrar kommunen vad man ska göra med alla som inte har något jobb, säger en anställd på Blåklints omsorg.
Bakgrunden är att kommunen har genomfört tillsyn av utförare av hemtjänst enligt Lagen om valfrihet, LOV. Det är i en sådan tillsyn som Social-och omsorgskontoret påtalat brister som nu lett till att de båda företagen har fått sina tillstånd indragna och avtalen uppsagda av, i det här fallet, en enig äldrenämnd. I beslutet påpekas en rad brister som nämnden hävdar inte har rättats till under angiven tid.
Något som ledningen för de båda företagen förnekar.
Inget i besluten handlar om kvaliteten på den omsorg företagen bedriver, det handlar i stor utsträckning om praktiska och administrativa detaljer.
– Det är jätteviktigt för oss att åtgärda alla våra brister och det har vi gjort, säger Rima Khatoune som driver Blåklints omsorg.
Andreas Sandberg som driver Saand service säger också att det är självklart att företaget har åtgärdat bristerna.
– Allt känns så konstigt. Vi är verkligen beredda att sitta ner och reda ut allt. Vi är ett seriöst företag.
Båda tycker att det har varit svårt att samarbeta med kommunen kring detta.
Personal på båda företagen uttrycker också att de finner det djupt orättvist när kommunen jämför deras verksamhet med kommunens egen.
– Är det inte sådant som kallas jäv? undrar en anställd hos Saand.
Väldigt många i personalen har jobbat inom den kommunala hemtjänsten tidigare.
– Allt det som kommunen klagar på nu, är precis sådant som jag sett under många år inom Leanlink, säger en anställd hos Saand.
Känslan av att ha blivit orättvist jämförd finns hos personal på båda företagen
Att Blåklints omsorg och Saand skulle bli av med sina avtal kom som en chock för både Rima Khatoune och Andreas Sandberg,
– Jag känner mig fortfarande skakad, säger han, drygt en vecka efter att han fått beskedet.
Det är i många delar precis samma brister som kommunen har sett hos de båda utförarna. Det handlar bland annat om att man använt fler timmar än vad kommunen anser är behovet, med hänsyn taget till brukarens hälsotillstånd. Kritik har också riktats mot att utföraren har långa sammanhängande insatser. Kommunen kräver istället insatser av punktkaraktär. Man skriver:
”Dagplaneringen visar att det regelbundet finns insatser inplanerade med flera timmars längd vid flera tillfällen”
Carola Friberg, systemansvarig hos Saand säger att det är lätt att förklara.
– Vi försöker att jobba med så få personal kring en brukare som det är möjligt. Det är klart att när vi planerar så försöker vi att göra så mycket vi kan när vi är hos en person, säger hon.
Rima Khatoune tycker att om kommunen ser samma brister hos flera utförare, varför samarbetar man då inte för att lösa detta.
Hos de båda utförarna är det framförallt kvinnor som arbetar. Väldigt många av dem har utländsk bakgrund. Att komma ut i arbetslivet betyder mycket för de flesta.
– För många är det här jobbet ett sätt att komma in det svenska samhället, säger Mariam Issa, som är undersköterska hos Blåklints omsorg.
Kvinnornas olika nationaliteter gör också att språkkomptensen är stor. Tillsammans täcker de upp emot tjugo språk.