När fler företag behöver permittera eller varsla sina anställda har företaget Releasy behövt gå motsatt väg. Olikt många andra bolag inom servicebranschen har företaget, som erbjuder kundservice på den svenska och nordiska marknaden, fortsatt tillväxt i den pågående coronakrisen och vill anställa 100 nya medarbetare i Linköping.
– Vi jobbar mot kunder som det ringer väldigt mycket till just nu. Till exempel jobbar vi mot flera e-handelskedjor där kunderna behöver mycket hjälp i det rådande läget, säger Anna-Lena Karlsson, platschef för Releasy i Linköping.
De anställda inom företaget påverkas inte heller direkt av det rådande läget eftersom de primärt möter kunderna via telefon, mail, chatt och sociala medier.
– På det sättet är vi inte utsatta eftersom vi inte har någon direkt kundkontakt. Samtidigt jobbar vi aktivt med att man ska kunna sitta hemma och jobba, vilket vi fått ta tag i ännu mer nu, säger Anna-Lena Karlsson.
Hur kommer det sig att ni anställer så många till just Linköpingskontoret?
– I Linköping har vi vårt största kontor. Där sitter vi bland annat med den här e-handelskunden och andra företag som gör att vi måste stärka upp just nu. Vi hade stärkt upp inför sommaren oavsett vad men fick göra det ytterligare nu på grund av det ökade trycket. Vi känner framförallt att det är skönt att inte vara ett av de företagen som behöver varsla, säger Anna-Lena Karlsson.