ATL, Lantbrukets affÀrstidning, var först med att berÀtta om turbulensen pÄ svenska Àggmarknaden. DÀr sa Àggproducenten Peter Andersson:
â Vi Ă€r duktiga pĂ„ att trolla med knĂ€na, och de som kan fĂ„r göra andra saker för att hĂ„lla verksamheten i gĂ„ng. Men det kan komma att slĂ„s ut anlĂ€ggningar. Det pratas om det i leden.
NÀr vi talar med de stora östgötska Àggaktörerna bekrÀftar de bilden om producenternas tuffa verklighet.
StjĂ€rnĂ€gg Ă€r ett av Sveriges största Ă€ggpackerier och har sitt huvudsĂ€te i Linköping. Bolaget Ă€gs av Svenska Ă€ggentreprenörer, det vill sĂ€ga KG:s Ă€gg i Linköping, Thuressons Hönseri, TĂ€ljestad Ăgg och VĂ€stkustĂ€gg.
StjÀrnÀggs vd HÄkan Burlin sÀger:
â Priset vi ser nu Ă€r vĂ€ldigt lĂ„gt i förhĂ„llande till producenternas omkostnader. SĂ„ hĂ€r illa har det inte varit pĂ„ mĂ„nga Ă„r. Det Ă€r ingen bra situation. För vĂ„r del har vi inget som helst intresse av att det ska vara pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet. Vi tycker att det Ă€r vĂ€ldigt olyckligt.
Vad beror det pÄ, varför priskrig just nu?
â Grunden Ă€r att det finns en överproduktion av Ă€gg i Sverige. NĂ€r Sveriges största Ă€ggproducent, CA Cedergren med drygt 15 procent av den svenska invĂ€gningen, bytte packeribolag frĂ„n KronĂ€gg till Dava Foods sĂ„ innebar det att fler Ă€gg kom in pĂ„ den svenska marknaden.
Burlin fortsÀtter:
â Det hĂ€r har skapat ett stort pristryck pĂ„ marknaden med vĂ€ldigt stora prissĂ€nkningar och rabatter. I det kölvattnet har vi packeribolag behövt anpassa vĂ„ra priser till bĂ„de producenter och marknad. Vi har tvingats genomföra ganska stora prissĂ€nkningar till producenterna. Det beror enbart pĂ„ att branschen försöker prĂ„ngla ut sĂ„ mycket Ă€gg pĂ„ den svenska marknaden.
GÄr det att pÄverka utvecklingen?
â Det gĂ„r inte att lĂ„ngsiktigt ha det sĂ„ hĂ€r. Det kommer att justera sig, troligen inom ett Ă„r. Produktionen i Sverige mĂ„ste anpassa sig sĂ„ den Ă€r mer avvĂ€gd för sĂ„ mycket Ă€gg som efterfrĂ„gas i Sverige. Vi har ju haft en jĂ€ttefin utveckling för Ă€gg i Sverige under flera Ă„r.
Tror du anpassningen innebÀr fÀrre producenter?
â Det ligger i farans riktning. Givet den lĂ„ga prisnivĂ„n som rĂ„der nu Ă€r det klart tĂ€nkbart att vissa producenter kan fatta beslut om att de inte vill eller kan fortsĂ€tta med Ă€ggproduktion, sĂ€ger Burlin.
à r 2010 köpte svenskarna 75 606 ton fÀrska Àgg och 2019 hade mÀngden ökat till 100 261 ton.
I Linköping har ocksÄ branshorganisationen Svenska Àgg sitt sÀte. Deras medlemmar Àr klÀckerier, unghönsuppfödare, Àggproducenter, Àggpackerier och fodertillverkare. Verksamhetsledaren Marie Lönneskog Hogstadius beklagar utvecklingen.
â Precis som i andra matproduktionsgrenar sĂ„ Ă€r primĂ€rproducenten dragspelet nĂ€r det blir priskrig. SĂ„ Ă€r det med spannmĂ„l, kött och fĂ„gel ocksĂ„.
Lönneskog Hogstadius berÀttar att efterfrÄgan pÄ Àgg under coronakrisen har ökat bland privatkonsumenter men minskat bland restaurang och storkök.
â Samtidigt har fodret blivit dyrare för producenterna, sĂ€ger hon. En stor det av det foder de anvĂ€nder Ă€r svenskproducerat, men en del importeras, som soja och vitaminer. DĂ€r ser vi tvĂ„ effekter av coronakrisen. Dels har svenska kronan sjunkit i vĂ€rde, vilket fördyrar importen, dels har marknaden passat pĂ„ och höjt priset pĂ„ vitaminer. Vi ser hur Ă€ggpriset, pĂ„ grund av detta, har ökat i andra lĂ€nder, men i Sverige har det inte pĂ„verkats Ă€n.