Så har handelslivet utvecklat sig

En svag uppgång för dagligvaruhandeln, men ett litet tapp för sällanköpsvaror. Under 2018 omsatte Linköpings olika handelsområden nästan 12 miljarder kronor.

David Nilsson, vd för Linköping city samverkan AB, i samspråk med Anna Mocsáry från konsultföretaget WSP Advisory. "Handelslivet i Linköping går sakta framåt", konstaterar de.

David Nilsson, vd för Linköping city samverkan AB, i samspråk med Anna Mocsáry från konsultföretaget WSP Advisory. "Handelslivet i Linköping går sakta framåt", konstaterar de.

Foto: Pelle Johansson

Linköpings kommun2019-10-03 12:00

Det är konsultföretaget WSP Advisory som på uppdrag av näringsliv- och tillväxtkontoret i Linköpings kommun har kartlagt handelns utveckling under 2018 och jämfört siffrorna med 2017.

Vid en summering av dagligvaror och sällanköpsvaror i hela kommunen visar det sig att omsättningssiffrorna inte skiljer sig åt, utan att totalsumman landar på närmare 12 miljarder kronor för bägge åren.

I centrum noterades en 5-procentig ökning av dagligvaror till totalt 692 miljoner kronor och ett tapp för sällanköpsvaror med 3 procent till omkring 1,6 miljarder kronor. 

Handelslivet i Tornby har också rört sig i små riktningar där dagligvarusektorn backade med 2 procent till drygt 1,3 miljarder. Samtidigt minskade sällanköpsvarorna med 1 procent för att landa på närmare 3,8 miljarder kronor.

Statistiken visar också att antalet butiker som driver detaljhandel i centrum minskade under 2018, från 214 till 210. Här stod dagligvaror för det största tappet med 6 färre försäljningsställen, från 55 till 49. 

Samtidigt ökade sällanköpsbutikerna, från 159 till 161. Restaurangerna och kaféerna blev också fler med en ökning från 113 till 118. 

Totalt i centrum fanns sammanlagt 481 aktörer som sysslar med någon form av försäljningsverksamhet, en ökning med 9. De omsatte tillsammans drygt 3,7 miljarder kronor.

– Handelslivet i Linköping centrum går sakta framåt. Det har skett en del omkastningar, men totalt sett ser det riktigt bra ut, säger David Nilsson, vd för Linköping city samverkan AB. Vi ökar till exempel på livsmedel, men ser samtidigt en liten dipp när det gäller konfektion.

Enligt Anna Mocsáry på WSP Advisory är det viktigt att ha ett historiskt perspektiv när diskussionen om den så kallade butiksdöden kommer upp på bordet.

– Nedläggningar har alltid skett de senaste hundra åren. Det går möjligen lite snabbare nu. Olönsamma butiker kommer inte att klara sig, men de kommer att ersättas av andra.

David Nilsson menar att intresset för att etablera sig i Linköping är stort.

– Det är många näringsidkare som vill öppna nytt i stan. Sedan är det ju en fråga om att hitta en lokal som passar.

Omställningen är också en viktig sak att fundera kring, menar Nilsson.

– Inom konfektion är hållbart än trend som växer sig allt starkare. Återbrukat material i kombination med nytt som framställts med ett stort miljötänk kommer på bred front.

Karta: Linköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!