I tisdags gjorde Dukaten en stor uppdatering av parkeringsappen Linpark. Uppdateringen kräver att användarna registrerar sig på nytt – med epostadress, betalningsmedel och registreringsnummer.
På torsdagsmorgonen hade 16 000 av Linparks cirka 100 000 användare registrerat sig.
– Det är vi jättenöjda med. Det tickar in nya hela tiden och jag skulle gissa på att vi är uppe i över 50 000 inom ett par veckor, säger affärsutvecklingschef Matts Skeppstedt.
Men helt smärtfritt har det inte gått. Cirka 150 personer har fastnat i registreringen och inte kunnat komma vidare.
– Där har vi gjort en rättelse under natten, så nu ska det fungera för dem också. Säkrast är att radera appen och ladda ner den på nytt, säger Skeppstedt.
Även kunder hos Danske Bank har fått problem. När man registrerar sig med bankkort dras tillfälligt en krona och för en del användare har transaktionen inte godkänts. Där råder Dukaten kunderna att kontakta banken.
Att betala med faktura fungerar ännu inte i den nya appen.
– Leverantören som sköter faktureringen lyckades inte hålla vad den lovade. Fakturakunderna måste tyvärr tillfälligt lägga till ett bankkort. Men nästa vecka ska fakturafunktionen också komma igång.
Var det nödvändigt att kräva att alla registrerar sig igen vid en uppdatering?
– Ja, i och med att vi bytt mjukvaruleverantör och system kunde vi inte föra över alla uppgifter. Kortuppgifterna får vi inte flytta över, säger Skeppstedt.