BÄtnostalgi i Ljung

Under helgen hölls ett motornostalgiskt möte vid Museihuset i Ljung. Åtta gĂ€stande veteranbĂ„tar hade lagt till vid bryggan bakom det gamla Odalmagasinet.

Ett par mahognybÄtar ska just lÀgga till vid Museihusets brygga i Ljung. Totalt samlade trÀffen Ätta gÀstande veteranbÄtar. Den stora attraktionen var "Carla III", Sveriges största mahognykryssare.

Ett par mahognybÄtar ska just lÀgga till vid Museihusets brygga i Ljung. Totalt samlade trÀffen Ätta gÀstande veteranbÄtar. Den stora attraktionen var "Carla III", Sveriges största mahognykryssare.

Foto: Fotograf saknas!

LJUNG2002-07-15 05:38

Bron vid Ljungs W:a har just öppnats och förbi passerar nÄgra vackra veteranbÄtar. BlÀnkande mahognyskrov speglar sig i kanalens grönblÄ vatten. Trots att bÄtarna inte Àr lika stora som kanalbÄtarna, Àr det ÀndÄ nÄgot majestÀtiskt över deras stilla gÄng dÀr de glider fram nÀstan helt utan svallvÄgor.

-- Att det inte blir nÄgra svallvÄgor beror pÄ skrovets konstruktion med en rund botten utan köl, berÀttar Catarina Lindh, en av dem som stÄr bakom Museihuset och helgens veteranbÄtstrÀff.

Tidigare Är har trÀffarna anordnats av Kinda kanals veteranbÄtsklubb. Nu har Museihuset tagit över ansvaret och arrangörerna hoppas det ska kunna bli ett Ärligt Äterkommande evenemang.

VeteranbÄtstrÀffen samlade Ätta gÀstande bÄtar. En av dem var den C G Pettersson-byggda bÄten "Mufflaren" frÄn 1934 med hemmahamn Waxholm. Den hade kommit frÄn MÀlaren via HjÀlmare kanal, men för att nÄ Göta kanal blev besÀttningen tvungen att ta bÄten pÄ lastbil till Askersund.

-- Visserligen hade vi spadar med oss men det blev för jobbigt att grÀva en ny kanal, skÀmtar Bo Pettersson, som tillsammans med kompisen Bo Carlsson Àr nöjd Àgare till en bÄt med salong.

"Mufflaren", vilken med tanke pÄ de bÄda Àgarnas förnamn kanske borde döpas om till "Bobo", köpte de för sina fruars skull, berÀttar Bo och Bo.

Mahognykryssaren

-- En dag nÀr vi lÄg med var sin mindre bÄt pÄ DjurgÄrdsbrunnskanalen Äkte en salongsbÄt förbi. DÄ sa fruarna att en sÄn dÀr skulle man ha.

Genom en bekant fick de höra att "Mufflaren" var till salu och efter ett halvÄrs bearbetning lyckades de övertala den dÄvarande Àgaren att sÀlja till dem. Han hade haft bÄten i 40 Är och ville vara sÀker pÄ att den kom i goda hÀnder.

TrĂ€ffens stora attraktion var "Carla III", som med sina 20 meter Ă€r Sveriges största mahognykryssare, enligt Ă€garen Bosse Ljungberg frĂ„n Stockholm. Även denna bĂ„t var en skapelse av den berömde bĂ„tbyggaren C G Pettersson och fĂ€rdigstĂ€lldes 1917 Ă„t en Göteborgsfamilj.

Carla III

Efter att ha gÄtt som taxibÄt under femtio- och sextiotalet blev den liggande pÄ land flera Är. För drygt 20 Är sedan köpte Bosse Ljungberg "Carla III" och har nu nÀstan ÄterstÀllt mahognykryssaren till dess forna glans. Den bedagade bÄt han en gÄng köpte för 25 000 kronor Àr i dag försÀkrad till en miljon. Men det Àr resultatet av 22 Ärs renovering. Enligt Bosse Ljungberg har det dock varit ett kÀrt besvÀr och nu gÄr det bara Ät ett par veckor om vÄren.

-- Folk tror att det Àr sÄ mycket jobb med en trÀbÄt, men det Àr bara att slipa av och lacka en gÄng om Äret, sÀger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om