De framför sin kritik i en tre sidor lÄng skrivelse till Institutionen för vÄrd och omsorg (IVO) som ocksÄ skickats till kommunens ÀldrenÀmnd med en vÀdjan om hjÀlp. Men det Àr inte bara nattpersonalen som upplever brister. OcksÄ kommunens Àldreombudsman har fÄtt en jÀmn ström av klagomÄl frÄn anhöriga om brister i omvÄrdnad och sjukvÄrd. Det finns ocksÄ flera klagomÄl pÄ att kommunikationen mellan alla inblandade parter, undersköterskor, sjuksköterskor och anhöriga emellan fungerar dÄligt. Under Äret har nio klagomÄl lÀmnats in. IVO har dessutom fÄtt en anmÀlan frÄn anhöriga och frÄn ytterligare en anstÀlld under den senaste mÄnaden.
Ăven IVO Ă€r missnöjd med förhĂ„llandena pĂ„ Ekhults vĂ„rdboende. IVO vĂ€nder sig mot att avdelningar lĂ€mnas obemannade och lĂ„sta under natten. I vĂ„ras hotade IVO om ett vite pĂ„ 800 000 kronor om inte Attendo sĂ„g till att bemanningen var sĂ„dan att ingen av de tvĂ„ demensavdelningarna och det intilliggande korttidshemmet, dĂ€r enligt personalen ofta minst hĂ€lften Ă€r dementa, lĂ€mnas obemannade.
Attendo utökade nattpersonalen med en undersköterska vilket innebÀr att tre personer jobbar varje natt, men det rÀcker inte anser IVO som i somras lÀmnade Àrendet till förvaltningsrÀtten med begÀran om att vitet döms ut. DÀr ligger Àrendet i vÀntan pÄ att Attendo ska yttra sig. Företaget har fram till pÄ fredag den 25 september pÄ sig.
Det Àr inte heller ok enligt IVO att förlita sig pÄ att de boende anvÀnder individuella larm om de behöver hjÀlp.
â HĂ€r bor mĂ€nniskor som Ă€r förvirrade och har svĂ„rt att orientera sig i tid och rum. Det mĂ„ste finnas personal till hands. Larm ska bara delas ut efter individuell bedömning, inte generellt för att det finns för lite personal, sĂ€ger Michaela Hecht Gunnarsson som handlĂ€gger Ă€rendet pĂ„ tillsynsmyndigheten.
De tvÄ demensavdelningarna med vardera tio boenden finns i en byggnad och korttidshemmet med 23 i en annan. PÄ natten finns tre anstÀllda som ska kunna bistÄ varandra. Men nattpersonalen vittnar om att larmsystemet inte tillÄter att telefonsamtal kopplas fram om mÄnga larmar samtidigt. Det gör att de inte kan nÄ varandra i akuta situationer eftersom de ocksÄ befinner sig i olika hus. Demensavdelningarna lÀmnas regelbundet obemannade pÄ natten trots att det inte ska ske enligt IVO:s beslut för att personal behövs pÄ korttidshemmet.
Nattpersonalen beskriver en tidvis kaotisk situation som bland annat resulterat i att en döende patient fÄtt vÀnta pÄ smÀrtlindring för lÀnge, personal tvingats jobba mÄngdubbla pass för att det inte gÄtt att fÄ tag i vikarier och en jourhavande chef som tidvis inte gÄtt att nÄ. De berÀttar om telefonnummer till jour-sjuksköterska som bytts utan att personalen informerats. De beskriver att vÄrdtagare som ska ha sin medicin vid tiotiden pÄ kvÀllen inte kan fÄ den förrÀn halv ett pÄ natten. De sÀger att ett flertal vikarier inte anlitas lÀngre pÄ grund av att de pÄtalat brister i verksamheten.
I somras lÀmnades en avliden vÄrdtagare kvar pÄ sitt rum i nÀstan tvÄ dygn pÄ de anhörigas begÀran. Men i 25 graders vÀrme Àr det inte lÀmpligt varför en erfaren personal som upptÀckte detta nÀr hen började sitt pass, ordnade med transport till bÄrhus. Korttidshemmet Àr för lÄgt bemannat anser personalen. De hinner inte aktivera de boende som utlovas och har dessutom inte alltid rÀtt kompetens för att ge de ofta multisjuka rÀtt omvÄrdnad. Det Àr ocksÄ frÄn anhöriga till vÄrdtagare som vistas pÄ korttidshemmet som klagomÄlen till Àldreombudsmannen kommit.