Den 1 juni slutade Östgötatrafiken att trafikera sträckan Linköping-Ljungsbro-Borensberg-Motala. Det innebär att pendlare från Ljungsbro inte längre kan ta bussen direkt till Borensberg utan att först ta omvägen via Resecentrum i Linköping. Beslutet, som är en del i östgötatrafikens besparingar, har mött protester från såväl boende som engagerade fritidspolitiker i Ljungsbro. En av kritikerna är Roland Larsson, fullmäktigeledamot (c) och ordförande i geografiska utskottet med uppgift att följa utvecklingen i Ljungsbro.
-- Vi är mycket upprörda över det här. Vi har ju inte många arbetstillfällen i Ljungsbro och de flesta är beroende av att kunna ta sig till sin arbetsplats.
Enligt Östgötatrafikens beräkningar är det bara 26 personer, eller några få procent av resenärerna, som arbetspendlar mellan Ljungsbro och Borensberg. Det anses vara för få för att motivera att en buss ska stanna i Ljungsbro. Men Roland Larsson tycker att indragningen är helt fel eftersom Ljungsbro växer som bostadsområde.
-- Det är jättemånga som vill bo här. Kommunen har planer på att bygga flera hundra lägenheter i Ljungsbro och då kan man inte utarma servicen på det här sättet.
Den förlorade bussförbindelsen är en konsekvens av att Östgötatrafiken drog in expressbussen mellan Linköping och Motala i juni. Som en slags ersättning ändrades då sträckningen för buss 520 som tidigare lämnat Linköping via Skäggetorp, Ikea och Ljungsbro. Nu går den istället via gamla Linköping och direkt ut på väg 36. Den ändringen sparar inte några pengar, menar Roland Larsson.
-- Körsträckan blir längre samtidigt som man får färre betalande passagerare eftersom bussen går raka spåret till Borensberg, säger Roland Larsson.
Den beräkningen tillbakavisas av tillförordnad chef på Östgötatrafiken, Charles Larsson.
-- Ser man till kollektivtrafiken som helhet med anslutningar till pendeln och tätortstrafiken i Motala blir det en besparing.
Att göra en instickare från väg 36 till Ljungsbro har Östgötatrafiken därför inte råd med, enligt Charles Larsson, och några planer på att återgå till den gamla bussträckningen finns inte.
Han säger att de också måste ta hänsyn till att de flesta resenärer reser mellan Linköping och Borensberg.
-- Den stora mängden resenärer tjänar fem minuter på att vi dragit om sträckan eftersom framkomligheten vid Tornby ofta är urusel.
För de pendlare som vill eller måste fortsätta åka kollektivt mellan Ljungsbro och Borensberg finns i dag två möjligheter. Att åka omvägen via Resecentrum eller att cykla till Gullbergs vägkors - en sträcka på 3,5 kilometer från centrala Ljungsbro- för att därifrån hoppa på bussen. Charles Larsson medger att omvägen via Resecentrum är knölig men har inga planer på att ordna någon form av parkeringsplats för de som överväger att cykla till bussen på väg 36.
-- Det är något Vägverket måste besluta om, men vi vet inte om vi kommer att driva den frågan, säger Charles Larsson på Östgötatrafiken.
Roland Larsson säger att han och närrådet i Ljungsbro kommer att jobba vidare för att övertyga politikerna i Östgötatrafiken om att få tillbaka den gamla busslinjen i nästa års tidtabell.
-- Tills vidare får vi göra det bästa av situationen. Det minsta man kan begära är att det åtminstone finns någon parkeringsplats vid vägen, säger Roland Larsson.