Slotte avvaktar med företagsköp

Cloetta Fazer fortsätter att prestera goda resultat i Finland och Sverige. Men på tillväxtmarknaden Polen backade försäljningen. -- Det beror på att vi väljer bort kunder som är osäkra betalare, säger koncernchefen Karsten Slotte.

LJUNGSBRO2002-08-15 05:21

Sedan Karsten Slotte tog över vd-posten på Cloetta Fazer i april så har han flera gånger fått frågan: När ska ni köpa andra företag? Men trots en välfylld kassa har förvärvet alla väntat på inte kommit.

När Karsten Slotte efter Cloetta Fazers halvårsrapport, vars innehåll inte överraskade särskilt, åter får frågan om företagsköp så är han lika lugn som vanligt.

Skeptisk

-- Det svåraste inom affärsvärlden är företagsköp och de största misstagen begår företag som köper med självändamålet att växa. Jag är väldigt skeptisk till den synen.

Hetsen om förvärv från analytiker och aktiemarknaden bryr han sig inte så mycket om.

-- Säkert kommer vi att göra förvärv i något skede, och då kommer det att vara bra köp, men jag känner absolut inte att pengarna skulle bränna i fickan. Vi väntar på rätt tidpunkt.

I stället förklarar Slotte att Cloetta Fazers viktigaste uppgift är att få den nuvarande företagsstrukturen att fungera bra, och att stärka Cloetta och Fazers varumärken.

-- Jag tror mycket mer på organisk tillväxt, att vi ska bli duktiga på det vi jobbar med och göra våra hemläxor bättre.

Cloetta Fazer redovisar en hyfsad tillväxt på huvudmarknaderna, framför allt i Finland. Det andra kvartalet var något sämre än förra året i Sverige, vilket till stor del förklaras av att godishelgen påsk låg inom det första kvartalet i år.

Föll med 20 procent

Mer oroande är att försäljningen på det som ska vara Cloetta Fazers tillväxtmarknad, Polen, föll med 20 procent under årets andra kvartal, jämfört med andra kvartalet förra året. Förklaringen ligger i att Cloetta Fazer övergivit många av de små grossisterna som är osäkra betalare.

-- Polens handel är ostrukturerad, det finns 12 000 grossister, och det är alltid väldigt stor risk att man får kreditförluster. De kreditförlusterna vill vi inte ha, och väljer därför ut våra kunder noggrannare. En annan förklaring är att sommaren varit exceptionellt varm och vårt sortiment i Polen innehåller till 99 procent choklad.

Gäsp

Ett nära samarbete med de stora västeuropeiska livsmedelskedjorna, som redan tagit 30 procent av dagligvarumarknaden i Polen, är det som ska lyfta Cloetta Fazer på Polenmarknaden.

På Stockholmsbörsen togs Cloetta Fazers rapport emot med vad som kan beskrivas som en gäspning. Kursen sjönk någon krona.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!