Ett enda bolag tar Öresundstrafiken?

Svensk, dansk, tysk eller brittisk? På onsdag presenteras vinnaren i anbudsstriden om Öresundstågen. Enligt Sydsvenskan går kontraktet till ett enda bolag vilket innebär att antingen SJ eller DSB förlorar trafiken.

Malmö2007-06-22 00:00

Svensk, dansk, tysk eller brittisk? På onsdag presenteras vinnaren i anbudsstriden om Öresundstågen. Enligt Sydsvenskan går miljardkontraktet till ett enda bolag.

I så fall kommer antingen SJ eller danska DSB - eller båda- att försvinna från hemmaplan.

Det kan komma att bli stora förändringar men inget kommer att avslöjas före onsdag, säger kundombudsman Roland Olsson på Skånetrafiken till TT.

Det är Skånetrafiken som sköter upphandlingen för tågtrafiken i Skåne och till Karlskrona i Blekinge medan danska Trafikstyrelsen ansvarar för sträckan från landgränsen på Öresundsbron till Helsingör via Kastrup och Köpenhamn.

Målet är att vi ska spara pengar och öka kvaliteten för resenärerna, fortsätter Roland Olsson.
Värt flera miljarder

Enligt Sydsvenskan har Skånetrafiken och Trafikstyrelsen fastnat för en och samma operatör trots att de skött upphandlingen var för sig. Ordern är värderad till minst sju miljarder kronor och gäller mellan 2009 och 2015. Upphandlingen omfattar körningen av tågen, biljettkontroll och en del underhåll.

Fem operatörer var med i den prestigefyllda anbudsgivningen för början. Under resans gång har franska Veolia hoppat av.

I dag sköter SJ och DSB Öresundstågtrafiken gemensamt men reglerna tvingade dem att bli konkurrenter i upphandlingen. När anbuden lämnades in i februari förklarade SJ:s koncernchef Jan Forsberg att han såg möjligheter till samarbete ändå.

Presenteras på onsdag

Med en enda operatör spås fördelar som minskade kommunikationsproblem och färre personalbyten. Den operatör som kör tågen framöver kommer inte att kunna skylla förseningar och fel på den andre.

Oavsett vem som tar hem anbudet måste nya tågsätt fram. Passagerarantalet ökar hela tiden och de Öresundståg som redan är beställda räcker inte.

Segraren i upphandlingarna får också en option på att köra tågen vidare till Halmstad, Göteborg, Växjö och Kalmar på den svenska sidan. Om optionen faller ut avgörs av den svenska regeringen senare i år, enligt Sydsvenskan.

Vinnaren presenteras vid onsdagens presskonferens på Hotel Hilton i Köpenhamn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!