Messing vill ha snabb miljöprövning

Malmö2002-12-09 16:04

Det tar för lång tid att få klartecken för stora industrisatsningar och trafikprojekt som Citytunneln och Hallandsåstunneln i Skåne. Det anser kommunikationsminister Ulrica Messing, som vill göra miljöprövningen snabbare.

Jag vill titta på hur man kan korta handläggningstiderna. Men jag är inte beredd att skruva ned miljöambitionerna, säger Messing i en intervju i Sydsvenska Dagbladet.

Men när det gäller niomiljardersprojektet Citytunneln ligger fördröjningen hos regeringen. Prövningen där handläggs formellt av miljödepartementet, men också Messings eget departement - näringsdepartementet - är inblandat.

Förseningen beror bland annat på sjukdom och föräldraledighet bland handläggarna. Innan regeringen tagit ställning kan inte Miljödomstolen starta sin prövning.

Miljödomstolen i Växjö, som förutom Citytunneln även har Hallandsåsen på sitt bord, vill inte ta åt sig av Ulrica Messings kritik.

I så fall är ministern ute i ogjort väder, säger domstolens chef Håkan Nordling.

Han menar att domstolen jobbar på så snabbt som möjligt med hänsyn till de stora och komplicerade ärendena. I fallet Hallandsåsen har Banverkets motparter rentav tyckt att det går för fort.

Miljöjuristen Staffan Westerlund i Uppsala tillägger att byggherrarna själva ofta orsakar förseningar genom att skicka in bristfälliga ansökningar som måste kompletteras. Han pekar ut både Banverket och Vägverket som syndare.

Citytunneln hör till de projekt som krävts på flera kompletteringar. Ändå menar Örjan Larsson att ansökan hållit god kvalitet.

Ulrica Messing befarar att den långsamma miljöprövningen kan slå mot Sveriges konkurrenskraft.

"Vi har inte råd att förlora företag som är villiga att etablera sig i Sverige eller på enskilda orter för att vi inte får utbyggnaden av nödvändig infrastruktur att fungera", säger hon i ett uttalande för TT.

Frågan om snabbare miljöprövning utreds också av statliga miljöbalkskommittén.

Innan Citytunneln i Malmö kan byggas måste den prövas enligt flera olika lagar. På likartat sätt prövas andra stora satsningar i infrastruktur.

Regeringen prövar ärendet enligt Lagen om byggande av järnväg. Underlaget är en järnvägsutredning som innehåller en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) och rapporter från samråd med myndigheter och allmänhet.Miljödomstolen prövar dels vattenverksamhet (till exempel sänkning av grundvattnet), dels miljöfarlig verksamhet enligt Miljöbalken. Också här finns MKB, samrådsrapport och tekniska delrapporter.Malmö kommun prövar projektet enligt Plan- och bygglagen och upprättar nödvändiga detaljplaner. (TT)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!