Skånemejerier vill ha ensamrätten i Norden till varumärket Barista, det italienska ordet för bartender, på mjölkprodukter.
Tidigare i somras stämde företaget mejerijätten Arla Foods för varumärkesintrång och vill nu dra även norska aromtillverkaren Storms inför rätta.
Skånemejerier säljer sedan 2004 en speciell mjölk, benämnd Latte del Barista, som lämpar sig för skumning till kaffedrinkar. Samtidigt säljer Arla en annan mjölkprodukt under namnet Baristamjölk.
Arla pekar på att det egna företaget har rätt till namnet Barista genom ett licensavtal med företaget Storms Chem Laboratorium i Norge som under namnet Barista tillverkar en sirap för smaksättning av kaffe.
Skånemejerier å sin sida anser att Storms varumärkesregistrering inte gäller mjölkprodukter. Dessutom föreslår mejeriet att registreringen helt eller delvis ska hävas eftersom det norska företaget inte har använt varumärket i Sverige de senaste fem åren, rapporterar nyhetstjänsten Rapidus.
När vi registrerade varumärket var ordet barista inte så hett. Men ett och ett halvt år efter vår lansering kom Arla med sin produkt. Den inkräktar på vårt varumärke, säger Skånemejeriers varumärkeschef Marie Tiljander.
Arlas Sverigechef Anders Svensson säger till Rapidus att mejerikoncernen i dagarna ska skicka in sitt svar på stämningen till tingsrätten.