Alla längtar

Längtar, det gör vi alla. Prästen, copywritern, psykoterapeuten och läkaren möter människor som längtar. Och längtan, säger de, är en väldigt stark drivkraft. Längtan gör att man vågar satsa. Det är en drivkraft som leder till förändring säger Barbro Edmark Wilén.

Foto: Marcus Gustafsson

Mänskligt2012-04-17 15:46

Barbro är copywriter och arbetar som frilans på Ariom reklambyrå i Linköping och det är där vi träffas.

- Längtan är en otroligt stark drivkraft, den gör att vi vågar se, göra och uppleva. Den gör att vi vågar testa något nytt, säger hon.

Längtan är en drivkraft snarare än ett tillstånd som man kanske inte alltid kan styra, men man kan fokusera på det man längtar efter och göra något av den, menar hon. Det är då den leder till förändring. Gör man inget åt den, kan längtan bli till saknad. Även om längtan är framåtdrivande så förtar den alltså inte möjligheten att leva här och nu. Den ger oss snarare möjligheten att förverkliga det liv vill vill leva.

- Jag är en sådan person där längtan alltid varit en stark motor. Den har till exempel drivit mig till att studera utomlands, bo i USA och att bo utomlands. Den har fått mig till att våga satsa.

- Hjärtat skall gro av drömmar annars är hjärtat armt, citerar hon diktaren Bo Bergman.

- Det har alltid varit mitt motto, det stämmer så väl.

Skapa starka känslor

Att jobba med marknadsföring innebär många gånger att möta människors längtan, och ibland att skapa den.

- Våra budskap kan väcka längtan efter att se, vilja ha, uppleva och att få delta.

Ett varumärke, till exempel, är ett löfte om upplvelser. När det löftet möter längtan kan det skapa starka känslor.

- Vissa varumärken är laddade med starka emotionella värden. Om någon känner att de är värda en speciell märkesväska eller att göra en speciell resa, då har man väckt starka drivkrafter.

Andra uppdrag kan handla om att sätta ord och bild på människors drömmar om hur de vill leva.

- Jag jobbar en hel del med olika bostadsprojekt. Att hitta ett nytt boende har väldigt stor betydelse för människor, det är ett stort beslut som innefattar många drömmar. Vår uppgift är att ta reda på vad dessa drömmar är. Vilka tankar har målgruppen om sitt boende, hur längtar de efter att bo? Sedan försöker vi förmedla det i ord och bild.

Vara med och påverka

Men Barbros jobb kan också handla om att få människor att vara med och påverka. Projektet Linköpingsbo2016 är ett exempel. Det handlar om att fråga linköpingsbor hur de vill att deras stad ska vara.

- Det handlar om att väcka deras längtan efter att påverka sin egen framtid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om