Videon är inte längre tillgänglig
Time Attack handlar om att sätta det snabbaste varvet på en bana. I princip har man tagit kvaldelen från den traditionella bilsporten och gjort det till själva tävlingsmomentet. Du tävlar egentligen inte mot de andra på banan, utan bara mot klockan. Snabbast tid på de försök man får på sig vinner!
I första kvalomgångarna är det gott om bilar på banan som slåss om tio attraktiva platser till semifinalen. I semin slåss man om fem platser till finalen där en vinnare koras. I dagens tävling hade arrangören lagt till en liten twist i finalen, ett så kallat "superlap". Normalt sett har du cirka 15 minuter på dig att sätta det snabbaste varvet. Men med ett superlap är det ett enda varv som gäller. Vinna eller försvinna!
Richard Cornaccin har banrekordet för bilar med kaross på Mantorp park på 1.14.9. Hans Porsche 997 RS-R väger tankad, packad och klar 1300 kilo och motorn levererar cirka 750 hästar.
– Jag ligger 0,3 sekunder från rekordet nu. Men det är på gamla däck och med nedställd effekt, säger Richard nöjt.
– Med nya däck och högre laddtryck hoppas jag kunna sätta nytt rekord i finalen. Men man vet ju aldrig.
De andra bilarna ligger hela fem sekunder efter Richard. Men det finns en Nissan GTR som skulle kunna knipa finalen. Då är alla tidigare kvaltider glömda och de fem finalisterna gör upp i ett enda avgörande superlap.
– Då har man ingen uppvärmning eller någonting, då gäller det att verkligen sätta snabbaste varvet. Gör man en miss är man ute!
Tyvärr fick de båda topptippade finalisterna problem redan innan finalen och det blev inget nytt rekord på Mantorp park.