Företaget heter Fordonsvärderingen, som har en webbplats där konsumenter kan värdera sin bil genom att skriva in fordonets registreringsnummer och miltal.
- Jag surfade på nätet och hamnade på en reklamlänk där man kunde få en individuell fordonsvärdering. Där fanns bilder som rullade och jag blev nyfiken och gick in och tittade, säger Carina Johansson, som bor i Mantorp.
Familjen har köpt en Toyota Corolla Verso som är skapligt ny. Därför var hon intresserad av att se hur mycket bilen sjunkit i värde.
- Jag är alltid noga med att kolla att inget kostar pengar när man är inne på nätet. Någon kostnad för tjänsten kunde jag inte se, och därför skrev jag in uppgifterna om bilen.
För några veckor sedan fick hon ett brev från företaget, med en värdering av bilen och erbjudande om att få låna pengar till en ny bil. Eftersom hon inte var intresserad av något lån kastade hon brevet.
Men i onsdags fick Carina Johansson en betalnings- påminnelse. Hon hade inte betalat in 399 kronor som tjänsten kostar. Dessutom fick hon en påminnelse- avgift på 50 kronor. Allt ska vara betalt före den 7 juli.
- Jag kanske är lite lättrogen, men i det här fallet är det inte jag som gjort något fel. Eftersom jag inte vill hamna hos inkasso kommer jag att betala in pengarna. Men det blev en dyr läxa, säger Carina Johansson, som nu vill varna andra konsumenter för företaget.
Hos Konsumentverket är företaget Fordonsvärderingen känd sedan i höstas. Hittills i år har 125 anmälningar mot företaget gjorts till myndigheten.
- I princip får vi in anmälningar varje dag. Det är något av rekord i missnöje mot ett och samma företag, säger Marek Andersson, jurist på Konsumentverket.
De flesta klagomål handlar om vilseledande prisinformation, att kunderna inte förstått att webbplatsen är en betaltjänst. Det är först när fakturan dimper ner i brevlådan som man inser att tjänsten kostar pengar.
När Marek Andersson går in på företagets webbplats finns tydliga pris- och avtalsvillkor angivit för tjänsten. Det går helt enkelt inte att missa.
- Hundratjugofem personer kan ju inte ha fel. Att konsumenterna är missnöjda kan möjligen bero på att de är vana vid att den här typen av tjänst är gratis och därför inte noterar att de får betala för tjänsten. Information om detta ges inte heller efter avtalsslutet.