– Hur ska man få ”Hasse” med flintasteken på grillen att vilja minska lite på sin köttkonsumtion och ersätta med mer växtbaserad protein? För sin egen hälsas skull, och planetens?
Kanske genom att producera en välkryddad färs gjord på svenska råvaror som antingen kan ersätta köttfärs eller dryga ut den.
– Veganerna är medvetna konsumenter, men de är alldeles för få. Det är den vanliga matälskaren, vi som är allätare, som vi vill vända på.
Det säger Mårten Göthberg som är kock från Gotland och vd på ”Den smarta matfabriken” i Mantorp.
– Och den vändningen kan inte ske i de gastronomiska finrummen, utan på ställen som Biltema, Ikea eller nöjesparken, menar han.
I en industrilokal invid järnvägen i Mantorp – granne med andra som gör wienerbröd, kassler och honung – har företaget Smartare mat tagit över verksamheten. Fortfarande tillverkas här pannbiffar och köttbullar åt storköksmarknaden. På huset sitter skylten ”Den Svenska matfabriken” kvar men ska snart bytas till "Den smartare matfabriken i Mantorp".
Än så länge utgörs cirka tio procent av produktionen av den egenframtagna baljväxtbaserade färsen Stacky’s.
– Men den andelen ska öka. Förra året tillverkade vi 50 ton. I år räknar vi med minst en fördubbling.
Det finns ett motstånd att jobba med.
– En vanlig fördom är att man måste äta kött för att bli mätt. En annan är att det är konstig mat som äts av veganer. Det är snarare branschens eget fel att vissa ser det som dyrt, fullt med konstiga tillsatser som metylcellulosa, och bara är en blek kopia av riktig mat, säger Mårten.
Anläggningen har potential att växa. En tredjedel av lokalerna är oanvända. Där bakades för flera år sedan bland annat kladdkaka.
– Vi vill fortsätta med och utveckla legotillverkning åt andra varumärken och vänder oss till innovatörer och kreatörer som har idéer om svensk smart mat. Vi vill vara en hubb och kan hjälpa andra att komma igång med en mindre produktion, eller få den att växa, säger Mårten.
Han tror att trenden idag inte är antingen eller – kött eller vegetariskt. Utan handlar om att minska mängden kött, till exempel genom att blanda ut kött med en vegetarisk del.
– Med en sådan hybrid kan man behålla smaken av kött, och äta kött flera dagar i veckan om man tycker om det för smakens skull. Och ändå minska på konsumtionen.
Många aktörer inom storkök, skol- och äldremat, talar numera om en köttfri dag eller två i veckan. Där har en produkt som Stacky’s en roll, tror Mårten.
Hur får man då tag i den här Mantorpsprodukten som är gjord på svarta bönor, havre, lök, morot och kikärtsmjöl. Allt odlat inom landets gränser.
Den säljs på nätet i vakuumförpackade platta paket som kan förvaras som torrvara i skafferiet med sex månaders hållbarhet. Vissa utvalda Ica-butiker säljer den i lös form i köttdisken, närmaste sådan butik finns i Norrköping. En paketerad wrap i Pressbyråns disk kan innehålla Stacky’s färs. En annan produkt som görs i samarbete med en kycklingproducent är köttbullar av kycklingkött och Stacky’s färs blandat 50/50.
– Vi har en ständig kommunikation med odlarna och är öppna för innovationer när det gäller växtbaserad mat, säger Mårten.
Smartare mat har valt att inte jobba åt dagligvaruhandeln utan har hittills satsat på ”food service”, att leverera till stora aktörer i storköksbranschen, och har avtal med 65 av landets kommuner.
– Men Ica kom till oss och frågade. Då vill vi gärna finnas med hos dem.