"Den startade på första försöket"

Får en folkvagn se ut hur som helst? Ja, här finns välvårdade glänsande klassiska bubblor tillsammans med urdyra bussar i originalskick, flotta sportbilar och ganska rostiga gamla fynd från någon lada.

I Pålsboda finns ett VW-museum. I höst säljs alla bilarna på nätauktion och på Mantorp Park visades några upp.

I Pålsboda finns ett VW-museum. I höst säljs alla bilarna på nätauktion och på Mantorp Park visades några upp.

Foto: Susanne Hasselqvist

MANTORP2018-06-09 18:00

Det roliga med de gamla rostiga fynden som stått bortglömda i 30 år i en lada, det är att de faktiskt bara behöver ett nytt batteri, lite bensin – och så startar de.

– En bubbla är luftfkyld och eftersom den inte har något vatten i sig, finns det inget som kan frysa sönder. Det finns bilar som har stått stilla i 25 år. Och sen bara startar de.

Det berättar Johan Grape som har arrangerat Bug Run, folkvagnsträffen, -tävlingen och -utställningen på Mantorp Park tillsammans med hustrun Lena Grape Lilliehorn i 35 år. De är förstås riktiga VW-nördar båda två, men det verkar å andra sidan väldigt många av besökarna vara.

Som Joakim Gustavsson, Mjölby/Mantorp. Han har en bil som är så låg att han måste krypa in i den.

– Den stod i en berså i en sommarstuga, berättar han. När vi lyfte bort den stod batteriet kvar på backen, så rostigt var golvet. Men vi kapade bort det dåliga och det här blev kvar.

Den är förstås inte besiktigad så att du får köra den i vanlig trafik?

– Nej, men jag har flera bilar. Och jag ska bygga en likadan till som ska registreras och besiktigas.

Håkan Bladh från Mjölby har en uppstoppad ekorre i en låda bakpå sin fina bubbla och en listig "bug snow deflector" på huven, en liten skärm som ska se till att varken insekter eller yrsnö stör föraren.

Och Philip Sörling, Linköping, har Malin Andersson i en fåtölj på takräcket.

– Det gäller att hitta på något som sticker ut lite, säger han.

Lena Grape Lilliehorn, anställd på Corren sedan många år, har en gul VW-bubbla som var med på Bug Run från början och nu har fått nytt liv, efter tio år i garaget.

– Den startade på första försöket, säger Lena mycket förnöjt.

Första årets Bug Run, 1984, kom 81 bilar till Mantorp. Det blev en lagom rad för uppställning på startbanan. Och så blev de dragracing på strippen och begagnatmarknad.

Redan året därpå dubblades antalet deltagare, och sedan dess har de bara blivit fler. I år kommer bortåt 2 000 bilar från åtminstone 15 länder. Allt har växt: nu körs också banracing och nya klasser har tillkommit, bilbyggena har blivit allt mer avanerade, utställarna många fler och funktionärerna är som en jättefamilj.

Samtidigt som Bug Run jubilerar fyller bilmärket VW 70 år i Sverige. Kanske finns någon av de äldsta bilarna kvar, gömda och glömda bland halmen i någon lada?

– Det dyker upp en och annan, säger Johan Grape, och i dag är de eftersökta dyrgripar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om