Det roliga med de gamla rostiga fynden som stĂ„tt bortglömda i 30 Ă„r i en lada, det Ă€r att de faktiskt bara behöver ett nytt batteri, lite bensin â och sĂ„ startar de.
â En bubbla Ă€r luftfkyld och eftersom den inte har nĂ„got vatten i sig, finns det inget som kan frysa sönder. Det finns bilar som har stĂ„tt stilla i 25 Ă„r. Och sen bara startar de.
Det berÀttar Johan Grape som har arrangerat Bug Run, folkvagnstrÀffen, -tÀvlingen och -utstÀllningen pÄ Mantorp Park tillsammans med hustrun Lena Grape Lilliehorn i 35 Är. De Àr förstÄs riktiga VW-nördar bÄda tvÄ, men det verkar Ä andra sidan vÀldigt mÄnga av besökarna vara.
Som Joakim Gustavsson, Mjölby/Mantorp. Han har en bil som Àr sÄ lÄg att han mÄste krypa in i den.
â Den stod i en bersĂ„ i en sommarstuga, berĂ€ttar han. NĂ€r vi lyfte bort den stod batteriet kvar pĂ„ backen, sĂ„ rostigt var golvet. Men vi kapade bort det dĂ„liga och det hĂ€r blev kvar.
Den Àr förstÄs inte besiktigad sÄ att du fÄr köra den i vanlig trafik?
â Nej, men jag har flera bilar. Och jag ska bygga en likadan till som ska registreras och besiktigas.
HÄkan Bladh frÄn Mjölby har en uppstoppad ekorre i en lÄda bakpÄ sin fina bubbla och en listig "bug snow deflector" pÄ huven, en liten skÀrm som ska se till att varken insekter eller yrsnö stör föraren.
Och Philip Sörling, Linköping, har Malin Andersson i en fÄtölj pÄ takrÀcket.
â Det gĂ€ller att hitta pĂ„ nĂ„got som sticker ut lite, sĂ€ger han.
Lena Grape Lilliehorn, anstÀlld pÄ Corren sedan mÄnga Är, har en gul VW-bubbla som var med pÄ Bug Run frÄn början och nu har fÄtt nytt liv, efter tio Är i garaget.
â Den startade pĂ„ första försöket, sĂ€ger Lena mycket förnöjt.
Första Ärets Bug Run, 1984, kom 81 bilar till Mantorp. Det blev en lagom rad för uppstÀllning pÄ startbanan. Och sÄ blev de dragracing pÄ strippen och begagnatmarknad.
Redan Äret dÀrpÄ dubblades antalet deltagare, och sedan dess har de bara blivit fler. I Är kommer bortÄt 2 000 bilar frÄn Ätminstone 15 lÀnder. Allt har vÀxt: nu körs ocksÄ banracing och nya klasser har tillkommit, bilbyggena har blivit allt mer avanerade, utstÀllarna mÄnga fler och funktionÀrerna Àr som en jÀttefamilj.
Samtidigt som Bug Run jubilerar fyller bilmÀrket VW 70 Är i Sverige. Kanske finns nÄgon av de Àldsta bilarna kvar, gömda och glömda bland halmen i nÄgon lada?
â Det dyker upp en och annan, sĂ€ger Johan Grape, och i dag Ă€r de eftersökta dyrgripar.