I helgen hölls VW-träffen för 32:a gången och om man inte är nörd själv så kan man som besökare ändå uppskatta entusiasmen och gemenskapen som förenar människor med ett bubblande intresse för allt som det står två V:n på, ett enkelt och ett dubbelt.
Somliga av dem putsar sina fordon skinande blanka, medan andra noggrant vårdar varje buckla och rostfläck på kofångaren, eller till och med lagret av damm som samlats på det rundade taket från vägen mellan Mantorp och höskullen där bilen hittades efter 30 års bortglömdhet.
Alla bubblor har sin historia. På parkeringen bakom huvudläktaren har dansken Jonas Lohmann från Tostrup utanför Köpenhamn parkerat sin. Den har ägts av Jonas morbror som var Danmarks meste folkvagnssamlare.
– Han hade som mest 102 luftkylda folkor av olika modeller. Nu har han sålt alla utom 20, en av dem är ombyggd till pölsevogn, berättar Jonas.
Han och flickvännen Simone ska sova på vagnens tak. För takräcket är specialbyggt, uppfällbart och innehåller ett tält.
– Jag hittade det på nätet och tänkte att det ska jag ha.
I den provisoriska depån står en knallorange folka och varvar motorn. Ranko Kondic från Linköping har just fått bilen besiktigad av funktionären Daniel Jönsson. Ranko ska strax ge sig ut på banan.
– Jag har fyra folkabaggar. Den här är reggad som gatbil men jag kör den på bana, säger Ranko som till vardags är bilmek på Appelskogs bil i Linköping.
Hur många hästar den trimmade motorn har kan han inte svara på, men någonstans mellan 160 och 220 bör det vara.