Det anser Klämmanrådet, Klämmestorpskolans föräldraförening, i en kommentar till den förstudie som Vägverket och Mjölby kommun gjort gemensamt. Förstudien rekommenderar en cirkulationsplats (rondell).
Korsningen och dess framtida utseende har varit livligt debatterad i Mantorp under flera år. Trafiken väntas öka när Östra Olofstorp börjar bebyggas med villor.
På den sträcka av väg 636 som går genom Mantorp tätort har det skett sex olyckor under åren 2002-2007, fem av dem i korsningar varav två i korsningen med Skördevägen.
En beräkning av trafikflödet visar att väg 636 trafikeras av 6 200-6 300 fordon per dygn. I kommunens långtidsekonomiska plan finns fyra miljoner kronor avsatta för en ombyggnad av korsningen 2009.
I åtgärdsanalysen skriver Vägverket att den absolut säkraste passagen för de oskyddade trafikanterna är att bygga en bro eller en tunnel. Dessa lösningar bedöms dock inte som rimliga på grund av för höga kostnader och markintrång. I anslutning till rondellen byggs de två befintliga gång- och cykelpassagerna om.
En cirkulationsplats leder till lägre hastigheter vilket bidrar till färre olyckor. Studier visar att antalet bilolyckor reduceras med cirka 75 procent.
Men Klämmanrådet är alltså kritiskt.
- Vi anser att den enda tänkbara lösningen för denna korsning är en bro eller tunnel för gång- och cykeltrafikanter. Vägverkets studie har fokus på bil, buss och lastbilstrafik, ej på gång- eller cykeltrafikanter, skriver rådet.
- Vi som dagligen passerar denna korsning anser inte att köbildningar är problemet i sig. Problemen vid mycket trafik är att det svårt att fokusera på gång- och cykeltrafikanter.
Rådet anser att om det byggs en rondell måste den kompletteras med trafikljus vid övergångsställena.
Föräldrarna är också kritiska till att tunnel- och broalternativet avfärdas på några få rader och efterlyser en jämförande kostnadskalkyl.
- Vilket pris sätter ni på våra barn?