â Officiellt blev det en femteplats, för det blev tvĂ„ bronsmedaljörer. Men jag ser det som en sjĂ€tteplats, sĂ€ger Emrik Gunnarsson som Ă€r nöjd med sin insats med tanke pĂ„ hur lite han trĂ€nat inför tĂ€vlingarna.
â NĂ€r jag har pratat med de andra tĂ€vlande sĂ„ har jag trĂ€nat mycket mindre Ă€n vad de har. Att fĂ„ det hĂ€r resultatet Ă€ndĂ„ har imponerat pĂ„ mĂ„nga.
Emrik, som till vardags Àr anstÀlld hos Saab, arbetar pÄ Malmen som helikoptertekniker dÀr han underhÄller Blackhawk-helikoptrar. Han kvalade in till VM-tÀvlingen efter en fin insats i Yrkes-SM pÄ hemmaplan i Linköping 2020.
Hur Àr det att tÀvla i ett yrke?
â Det Ă€r ganska speciellt. Det Ă€r inte mĂ„nga som förstĂ„r precis hur man kan tĂ€vla i vissa yrken.
Ja, hur tÀvlar man i flygteknik?
â Man ska visa upp hur vĂ€lrundad man Ă€r som tekniker. TĂ€vlingen bestod av fem moment: PlĂ„t, inspektion, el, motorinspektion och komponentbyte. Man tittar hur vĂ€l man kan alla delar och hur noggrann man Ă€r.
Ăr det som en vanlig arbetsdag fast pĂ„ steroider?
â Det skulle man kunna sĂ€ga. MĂ„nga av de hĂ€r momenten gör man inte varje dag, men nĂ„got av det. PĂ„ ett Ă„r gĂ„r man igenom alla fem. Det blir som en koncentrerad variant av det dagliga jobbet.
Emrik Gunnarsson har för nuvarande inga planer pÄ att byta arbetsplats, men hans Àventyr i Wales kommer definitivt att leta sig in pÄ hans CV.
â Det Ă€r en vĂ€ldigt bra merit att ha med sig. SjĂ€lvklart Ă€r det bra att skylta med om man ska pĂ„ en arbetsintervju.