"Järnvägsplanerna lägger en död hand över oss"

MANTORP2005-12-02 00:00

Så mycket konkret fanns inte att ta ställning till vid det andra av tre samrådsmöten om järnvägsutbyggnad, i Vifolkaskolans aula i Mantorp härom-kvällen.

Projektledaren Tomas Köhler presenterade projektet som ingår i den nya Götalandsbanan mellan Stockholm och Göteborg. Några tänkta korridorer för ett nytt dubbelspår fanns inte inritade på de kartor som presenterades.

"En död hand"

Det blev diskussion om varför en ny järnväg behövs. Snabba tåg, pendeltåg och godståg kan inte samsas på samma spår om systemet ska bli effektivt. Med uppdelning av tågen blir det möjligt att köra pendeltåg en gång i kvarten i stället för var tjugonde minut som i dag.

-- Den ökningen har ingen betydelse, tyckte Jim Kellander.

-- Under den tid utredningen pågår lägger ni en död hand över området, påpekade Bertil Norman.

-- Det är oundvikligt, svarade Tomas Köhler som dock höll med om att planeringen tar alldeles för lång tid.

Vänlig dialog

Mötet utvecklade sig till en intressant och vänlig dia-log mellan parterna.

-- Ni är mycket trevligare än era föregångare, berömde Bertil Norman, som hade diskussionerna om järnvägen mellan Sya och Gripenberg för tiotalet år sedan i minne.

-- Det här handlar bara om att köra så snabbt som möjligt mellan storstäder, sade en man som ville veta vad kalaset kostar och hur den samhällsekonomiska nyttan har beräknats.

Tomas Köhler protesterade:

-- Det finns en utbredd missuppfattning att Götalandsbanan skulle handla om trafik mellan storstäder, sade han. Det kommer att gå att åka snabbt mellan Linköping och Borås, något som är omöjligt i dag.

Oviss lönsamhet

Hur lönsam Götalandsbanan blir är ovisst. Den beräkningsmodell som funnits omarbetas. En betaversion ska prövas på Ostlänken, Södertälje--Linköping.

Någon undrade om Sya kan bli pendeltågsstation.

Sten-Anders Hofvendahl från regionförbundet Östsam svarade att man då måste väga nyttan för dem som stiger på i Sya mot onyttan för dem som sitter i tåget som bromsas.

Däremot blir det en ny pendeltågsstation i Malm-slätt och även en förbindelse vidare till Universitetet, Mjärdevi och universitetssjukhuset, möjligen på räls.

"Inga lastplatser"

Banverket vill att Mantorpsborna ska ta ställning till var Götalandsbanan ska vika av söderut och lämna södra stambanan. Räknat norrifrån kan det ske före Vikingstad, före eller efter Mantorp. Det blir något slags planskild korsning.

-- Pruta inte på det sista, ersättningen till den enskilda människa som drabbas, manade Folke Andersson, från LRF.

-- Det pratas bara om persontrafik här. Det finns snart inte en enda regional lastplats, konstaterade Stig Petersén, trävaruhandlare med leveranser av sliprar till Banverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om