Lång perrong på gång

Större pendeltåg kräver längre perronger. Därför byggs perrongerna om i Linghem, Vikingstad, och Mantorp.

Längre tåg kräver längre perronger. I samband med utbyggnad görs även lutningen på perrongerna om. Här i Mantorp.

Längre tåg kräver längre perronger. I samband med utbyggnad görs även lutningen på perrongerna om. Här i Mantorp.

Foto: Fotograf saknas!

MANTORP2010-08-10 20:02

Tyska tågjätten Deutsche Ban tar 12 december över driften av Östgötapendeln från SJ. Till dess måste perrongerna byggas om eftersom de fem nya tåg som ska trafikera nya sträckan Norrköping-Jönköping är 20 meter längre än dagens pendeltåg (och har 240 sittplatser - mot dagens 130). Pendeltågsstationen i Linghem är redan färdigbyggd. I Mantorp pågår byggnation, och Vikingstad står i tur.

- Det blir också blir ny lutning på perrongerna så att inte barnvagnar och handikappfordon kan rulla ner på spåren. Och så blir det sinusplattor för synskadade, säger Mikael Hedström, tillförordnad arbetsledare på Sveab som bygger perrongerna.

Perrongen i Mantorp förlängs med 40 meter på var sida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om