Lek på matten poppis i Mantorp

Ida Dahl och Victoria Gunnarsson är nöjda med resultatet. Det blev mer vatten än löv i burken.

Ida Dahl och Victoria Gunnarsson är nöjda med resultatet. Det blev mer vatten än löv i burken.

Foto: Fotograf saknas!

Mantorp2005-10-15 00:00

Vattenrally, pussel och hela havet stormar.

Det är mattelektion på Klämmestorpskolan i Mantorp.

Nej, alla skolans mattelektioner ser inte riktigt ut så här.

Men i går, fredag, var det temadag om matte på skolan och då togs svängarna ut ordentligt.

Elevrådet hade tillsammans med rektor Lena Rothman hittat på åtta olika stationer med problem som ska lösas, såväl inomhus som utomhus.

Fylla glasburk

De äldre eleverna i elevrådet var ansvariga för stationerna och instruerade deltagarna i vad de skulle göra.

Varje moment gav poäng beroende på hur det gick.

På en av stationerna skulle en glasburk fyllas med vatten från en hink några meter bort. Problemet var att vattnet bara fick bäras med hjälp av pappersark.

Jesper Hallberg i årskurs två står vid vattenhinken och huttrar och hoppar för att få upp värmen. Det är en kylig förmiddag, men ingen klagar. Jesper har redan sprungit med vattnet och tyckte inte att det var särskilt svårt.

-- Jag vek pappret upp och ned. Som botten på en båt, förklarar han och visar med händerna.

Efter kontroll av vattenmängden blev det en poäng till laget. De olika lagen är sammansatta av elever från alla klasser, från förskola till klass sex. Att elever i olika åldrar ska lära känna varandra har skolan jobbat mycket med. De har bland annat ett fadderprojekt, där äldre elever får en yngre elev att ta hand om.

-- Vi ser till så att de inte blir mobbade, säger Victoria Gunnarsson i sjätte klass.

-- Eller leker lekar med dem, tillägger Ida Dahl som går i trean.

-- Ja, de tar ett jättestort ansvar för sina fadderbarn, fyller läraren Anita Fritzon i.

Pusselansvarig

På stationen med pussel är Otto Rydell i årskurs fem ansvarig. Han tycker att det är roligt.

-- Ja, det är kul att se hur de samarbetar och se deras ansiktsuttryck.

Först får de se vad det färdiga träpusslet ska föreställa. Sedan får de blunda när Otto blandar bitarna.

Övningen visar sig vara lite klurigt. Först på andra försöket lyckas laget lägga pusslet och de får poäng.

-- Syftet med temadagen är att eleverna ska göra något som de tycker är roligt, förklarar rektor Lea Rothman.

Men, hon tillägger att det finns en baktanke med allt.

-- Det är ju att de ska träna... Pusslet har med rumsuppfattningen att göra, hela havet stormar övar koncentrationen. Matte måste inte bara vara att räkna i en bok.

Hon berättar om larmrapporter som visat att intresset för matte dalar och att kunskaperna blir sämre.

-- Det här är ett led i att stävja det. Matte är kul!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om