Morgan Motor Company är ett brittiskt företag som tillverkat exklusiva tre- och fyrhjuliga bilar i Worcestershire sedan 1910.
Morgan-bilarna har en skara hängivna fans. I Sverige är de organiserade i Morgan Owners Group Sweden. Det var deras östra sektion som i lördags träffades i Mantorp för att prova banåkning.
Det kom 17 sportbilar, nästan all öppna, körda av 17 män – flera av dem i klädsamma engelska gubbkepsar.
Stefan Olsson från Stockholm kör en Morgan 4/4 från 2003.
Vad är det som är så speciellt med Morgan?
– Ja, inte är det ju för kvaliteten... Vill man ha kvalitet ska man köra Porsche. Man det är kul. Man kan skruva och fixa med det mesta själv. Och så måste man gilla blåst och att bli blöt.
Morgan är ett företag som präglats av konservatism gällande design och tekniska förändringar. Mats Westerfjärd från Gränna stack i lördags ut som något av en hermelin bland katterna genom att komma med en vit plus-6 från 2019.
Det hördes ett och annat muttrande om att denna nya modell är försedd med en 350-hästars BMW-motor. Och att den – hör och häpna – är automatväxlad.
– Haha, det där bryr jag mig inte om. Det här är min tredje Morgan och den har ett helt annat chassi och väghållning än de andra. Det är en modern bil som ändå ser gammaldags ut, säger Weserfjärd.
Från Sigtuna kom mannen med i sammanhanget mycket passande namnet Morgan (Larsson i efternamn) med en röd plus-4 från 2012. Han är en riktig Morgan-veteran.
– Man kan säga att jag föddes in i det här. Min pappa försökte sig till och med på att sälja Morgan tidigt 60-tal. Jag har haft sex Morgan-bilar tidigare och har ytterligare en hemma i garaget.
Måste man vara anglofil för att uppskatta Morgan?
– Jag vet inte hur man hamnar i det här träsket egentligen. Men det är roligt och det känns som om man kör jättefort fast man inte gör det, säger Morgan Larsson.
Även Ingemar Gustafsson från Växjö kör en Morgan plus-4.
– Sportvagnar ska vara öppna och jag gillar de här nedskurna dörrarna, slår han fast
– Jag har önskat mig en Morgan sedan jag var tolv år. Men det var ju alls säkert att den drömmen skulle bli verklighet. Bilarna är ju så förbaskat dyra. Min kostade 450 000 när jag köpte den 2011.
Det låter som om topphastighet inte är någon prioriterad bland Morgan-förare?
– Äh, ska man köra fort ska man köra Sedan. Skriv det. Jag kallar alla bilar med tak för Sedan, säger Ingemar Gustafsson.