300 miljoner kronor ska investeras i ett första skede. Varuhusets omsättning väntas växa med några hundra miljoner kronor och totalt betyder satsningen kanske hundra nya jobb i varuhuset.
- Det finns en stor potential i detta köpcentrum, säger Roar Bakke som företräder en av ägarna i det nya bolaget.
Drygt 1,7 miljoner besökare kommer till Mobilia varje år redan i dag. Dessutom finns ett stort befolkningsunderlag kring varuhuset, omkring 230 000 människor kan nå Mobilia på mindre än en halvtimme. De har en köpkraft på nära 11 miljarder kronor.
För själva varuhuset krävs en rejäl ansiktslyftning.
- Huvudingången ser närmast avvisande ut, både utifrån och när man har kommit innanför dörrarna, säger Pål Erik Christophersen, vd på Wahl Eiendom, en av delägarna.
Ingångspartiet ska få en rejäl ansiktslyftning. Undervåningen görs om helt och hållet och två till sex nya butiker får plats.
Nästa sommar ska första etappen vara klar.