Markköp pågår och det är endast en markägare som förhandlingarna ännu inte är avslutade, berättade Conny Abrahamsson. Han räknade med byggstart 2007 och att vägen troligen är klar nästa höst.
Cykelvägen hamnar på norra sidan om riksväg 636. Kommunen förskotterar kostnaden för bygget då Vägverket, som är väghållare för riksvägen, saknar medel för projektet. Det formella beslutet för cykelvägen togs av kommunfullmäktige för ett år sedan.
Det handlade mycket om trafiksäkerhetsfrågor vid mötet som bevistades av ett 50-tal personer. En stor del av diskussionerna handlade om korsningen Riksvägen-Skördevägen som trafikeras av 6 000 fordon per dygn, varav en stor andel tunga fordon. Mötet ansåg att korsningen är det viktigaste trafikprojektet i Mantorp. Situationen kompliceras av att Vägverket är väghållare för Riksvägen medan kommunen ansvarar för Skördevägen.
Olika former av fartnedsättande hinder diskuterades. För att bygga en rondell krävs 2,5 miljoner kronor och till detta saknar både kommunen och Vägverket medel. Ett rondellbygge kräver också att kommunen köper mark av dels Mantorpsköket, dels av en privat fastighetsägare på andra sidan korsningen, sa Conny Abrahamsson.
Någon mötesdeltagare ansåg att en tunnel under korsningen vore den säkraste lösningen med tanke på hur många skolbarn som passerar. Trafiktrycket ökar också när Östra Olofstorp blir bebyggt.
- Vi måste tillsammans skapa ett opinionstryck kring denna fråga, sa gruppens ordförande Arne Gustavsson och tillade att man tänker bjuda in kommunens beslutsfattande politiker till nästa möte.