Oklar framtid för Mantorp park?

Mantorp park kämpar för sin framtid och söker nya finansiärer. Nye vd:n har slutat. Årets Veidec festival, besöksmässigt det största evenemanget, är inställt.Mantorp park står inför ett vägskäl: rusta upp banan ännu mer eller satsa på det unika läget.

Mantorp park står inför ett vägskäl: rusta upp banan ännu mer eller satsa på det unika läget.

Mantorp park står inför ett vägskäl: rusta upp banan ännu mer eller satsa på det unika läget.

Foto: Jeppe Gustafsson

Mantorp2011-07-28 06:30

Motorbana inför vägskäl

Motorbanan brukar utpekas som ett av Östergötlands största besöksmål, näst efter Kolmården, med 200 000 betalande besökare. I år kan siffran hamna på 150 000 personer.

- För att kunna utveckla verksamheten behövs nya investeringsvilliga ägare som drar åt samma håll, säger före detta vd:n Torbjörn Ekstrand som valde att sluta i slutet av juni.

Förutsättningarna har förändrats sedan han började som vd. Senaste halvåret har gått åt till att städa och få ordning på verksamheten, hävdar han.

- Jag kan inte tillföra mycket mer som vd. Det krävs en bredare finansiering. Inget företag mår bra utan aktiv ägarstyrning. Vi har inte haft en arbetande styrelse, jobbet har fallit på vd:n i stället.

Söka investerare

Istället fortsätter han, som också är delägare i flera av bolagen, att söka investerare och skapa relationer. Det blir ingen ny vd förrän nya ägarbilden är klar.

Enligt Torbjörn Ekstrand har Mantorp park satsat tio miljoner kronor redan i år. Det krävdes för att säkerställa banans funktion. Nu kan den klara de nya säkerhetsnormerna för racingtävlingen STCC. Ännu finns inte något nytt avtal för 2012.

- Jag har kollat med branschkollegor, det blir mer och mer racing. Det vore en stor förlust att förlora STCC-finalen, men Mantorp park är den mest attraktiva motorbanan i Sverige.

Frågan är om Mantorp park ska fortsätta med dragracing som Veidec festival (se faktaruta). Det kräver ännu mer betydande investeringar, uppåt 15-20 miljoner kronor. Bromssträckan måste bli 200 meter längre och banan smalare för att undvika farliga kollisioner mot omgivande murar vid sladd.

- Det är inte säkert att investeringsinsatsen skulle löna sig, alltså är det bättre att släppa Veidec, säger han.

Företagsby och hotell

Torbjörn Ekstrand är mer intresserad av att utveckla anläggningen med fler restauranger, företagsby, hotell och mässhall. Läget är det speciella med Mantorp park, anser han.

Förhandlingar pågår med ett antal parter för att stärka upp ägarbasen. Före jul fanns ett gäng finansiärer. Det har inte gått så fort som det var tänkt. Nu finns åter tecken på att det lossnar.

- Vi pratar med stora fastighetsbolag, men de går inte och köper en motor­bana. Vi är egentligen en galleria. De köper läget, det är geografiskt otroligt värdefullt och attraktivt.

Framåt eller bakåt?

Mantorp parks tre ägare­grupperingar har en gemensam målbild och vill vara kvar, enligt Torbjörn Ekstrand.

- Blir det mindre aktivitet, klarar vi det också. Vi kan överleva och må bra genom att hyra ut till uthyrning i form av trackdays, eventdagar och tester för team och fordonsindustrin. Det handlar inte om att vinna eller försvinna, men vi kan gå framåt eller bakåt.

Vad ska hända med Mantorp park? Det geografiska läget är strategiskt och ägarna har stora planer på att utvidga konceptet med hotell, mässhall med mera och söker passande finansiärer.

Men motorbanan behöver rustas upp. Viktiga evenemang ställs in och andra är osäkra.

Motorsportens fortlevnad kräver en utveckling av arenorna. Mantorp park behöver nya investerare för att klara utmaningen. Foto: Jeppe Gustafsson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om