Ostlänken kan komma att fortsätta genom Mantorp

mantorp2005-02-18 00:00

Gunilla Rech Reporter

0142-36 96 20

gunilla.rech @corren.se

Ostlänkens förlängning från Linköping västerut kan passera genom Mantorp, men före Mjölby kommer den med säkerhet ta en annan sträckning än stambanan.

Samrådsmötet i Mantorp som Banverket anordnade i höstas blev inte så välbesökt.

Endast 17 personer kom.

50 personer kom

Det var sämst uppslutning av de tre tidiga samråd som hållits i Linköping, Malmslätt och Mantorp. Därför gjorde Mantorpsgruppen ett nytt försök att få till en träff mellan Banverket och ortsborna.

Denna torsdagskväll gick det bättre, omkring 50 personer hade tagit sig till Vifolkaskolans aula.

Och det är absolut inte för sent att komma med sina åsikter efter denna kväll heller, eftersom samrådstiden pågår hela året ut.

Många tåg på få spår

Sex representanter för Banverket med projektledaren Tomas Köhler i spetsen fanns på plats fanns och även Mjölbypolitiker som kommunalrådet Jörgen Oskarsson (s) och Mantorpsgruppens ordförande Arne Gustavsson (s), oppositionsrådet Iréne Langvik (kd).

Scenariot är detta. För många tåg måste samsas om för få spår.

Därför kom planerna på Ostlänken från Stockholm till Linköping till, och i förlängningen Götalandsbanan vidare till Jönköping och Göteborg, det senare uttrycks än så länge bara som en vision med målet att vara klar 2030. Denna järnvägsutbyggnad förutsätter ytterligare ett dubbelspår, och nu har Banverket kommit så långt som att titta på var det ska gå från Linköping och förbi Mantorp. Än så länge är det inte klart hur spåret ska in och ut ur Linköping, det i sig avgör hur spåret sedan fortsätter in i Mjölby kommun.

Separat sträckning

Det kan följa nuvarande spår genom Mantorp, eller det kan bli en separat sträckning och gå förbi utanför Mantorp.

Vilket alternativ som är bäst är just vad Banverket vill ta reda på, och det är därför den vänder sig till ortsbefolkningen.

-- Det finns inga färdiga svar, det är därför vi vill ha de lokala kunskaperna, säger Tomas Köhler och önskar bland annat att få veta var det finns områden som är känsliga på grund av höga natur- eller kulturhistoriska värden.

Däremot är det uteslutet att ett nytt dubbelspår skulle kunna gå genom Mjölby, en sådan sträckning skulle bli gigantisk dyr att genomföra, menar Tomas Köhler.

Miljarder avsatta

2,4 miljarder finns avsatta för en utbyggnad av Ostlänken, men än så länge finns inga medel för sträckan väster om Linköping. Var den ska gå för att nå Jönköping är också en öppen fråga, tidigare planer på att den skulle vidare till Gripenberg utanför Tranås är inte längre aktuella, berättar han.

Tanken är snarare att nå Jönköping på den mest direkta vägen, enligt Tomas Köhler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om