En förlängning av cykelvägen utmed Skördevägen i Mantorp är angelägen men inte högprioriterad i jämförelse med andra trafiksäkerhetsprojekt.
Det blev Mjölby kommunstyrelses svar på folkpartiets motion om en förlängd cykelväg på Skördevägen.
Motionären beskriver Skördevägen som en lång och rak matarled från Riksvägen in mellan bostadsområdena Rydja och Olofstorp vilket inbjuder till höga hastigheter.
Tekniska kontoret har under försommaren gjort mätningar på Skördevägen.
Såväl antal fordon som fordonsslag och hastigheter har mätts.
Hastighetsöverskridanden förekommer men inte särskilt många.
Antalet fordon per vardagsmedeldygn uppgick till 320.
Tekniska kontoret gör en ny mätning våren 2006.
Gatuingenjör Conny Abrahamsson skriver att boende i Rydjaområdet har möjlighet att välja andra vägar om man anser att Skördevägen inte är tillräckligt trafiksäker.
I slutet av sommaren satte Tekniska kontoret upp mobila refuger på försök i Skördevägens korsning med Vetavägen. Kontorets trafikingenjör anser att refugerna haft avsedd effekt.
Carina Johansson (fp) var inte nöjd med motionssvaret utan vidhöll uppfattningen att gångvägen bör förlängas.
Frågan gick till votering vilken följde blockgränsen, 5-4 till majoriteten.
Ytterligare diskussioner lär följa i kommunfullmäktige.