Suzuki Splash både praktisk och trevlig

Suzuki Splash är en rymlig liten bil som inte bara är praktisk utan även riktigt trevlig att köra. Och med sin lilla bensinmotor är utsläppen så låga att bilen klassas som miljöbil.

Foto:

Marseille (TT Spektra)2008-03-14 00:00

Det är lätt att skämta med namnet men faktum är att Splash inte alls är en bil att göra sig lustig över. Formerna är typiskt japanska men inte utsvävade och futuristiska. På det stora hela ser bilen enkel och vuxen ut.

Under skalet delar Splash teknik med storebror Swift men bottenplattan har kortats lite. I gengäld har Splash fem centimeter högre takhöjd vilket gör att storleksskillnaden invändigt inte är så stor.

Fyra passagerare har gott om plats och även bakom 184 centimeter förare sitter 184 centimeter passagerare riktigt hyggligt.

Förarplatsen är också rymlig med undantag för mittkonsolen som skaver irriterande mot höger knä. Hade ratten gått att justera i längdled, och inte bara i höjdled som nu, hade man kommit ifrån skavsåren. Men många japanska biltillverkare anser att det räcker med att ratten går att flytta upp och ned.

Hög tröskel

Bagageutrymmet är riktigt rymligt men det blir trångt om fyra personer ska lasta in helgbagaget. En ganska hög lasttröskel gör det dessutom tungt att få in matkassarna och ur dem utan att slita sönder påsarna.

Inne i stan smiter den lilla bilen smidigt runt gathörnen och precis som med andra småbilar är det en fröjd att leta lediga parkeringsfickor.

Den lilla trecylindriga bensinmotorn tar nästan 15 sekunder på sig att komma upp till hundra kilometer i timmen men från rödljusen är den lätta bilen ändå först i väg och den blygsamma motoreffekten räcker gott och väl och dessutom är motorljudet från tre cylindrar helt underbart.

Att Splash funkar fint inne i stan är knappast överraskande, desto roligare att konstatera att bilen fungerar så fint även utanför stadstullarna.

Mjuk fjädring

På motorvägen får den lilla motorn kämpa hårt och i de långa uppförsbackarna med gasen i botten får man rent av gå ned från femmans växel till fyran då och då för att hänga med i rytmen.

Vi svänger av i stället, tar några småvägar på landsbygden och här fungerar Splash mycket bättre än många andra småbilar. Fjädringen är mjuk och följsam och ljudisoleringen bra. Suzuki Splash är en av få bilar i den här klassen som man faktiskt kan åka på långtur med.

I de kurviga partierna går bilen lugnt och tryggt, den är inte speciellt rolig att köra - mer avslappnande.

Den som vill åka riktigt långt och billigt men ändå miljövänligt väljer den starkare dieselmotorn på 74 hästkrafter. Dieselmotorn är också miljöklassad och passar fint i Splash men priset åker upp rejält. Suzuki Splash 1,3 I DDiS kostar 166 600 kronor och det är väldigt mycket pengar för bilen.

Ett tryggt val

Att köpa en Suzuki är ett ganska tryggt val. Japansk tillförlitlig teknik ger låga ägandekostnader och bilar som bara går och går. Men frågan är hur tryggt det är att köpa en Splash just nu. Suzuki har precis meddelat att de lämnar sin svenska generalagent sedan många år (Olle Olsson Bolagen) och någon ersättare är inte presenterad trots att skiftet ska ske redan i maj i år.

Oavsett vem som styr importen av Suzuki i Sverige så är Suzuki Splash en ovanligt trevlig liten bil som inte bara passar i stan utan även på långturen, men välj den lilla bensinmotorn, det tjänar du på.

Johannes Collin

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om