De svenska mikrobryggerierna Oppigård, Sigtuna Brygghus och Nynäshamns Ångbryggeri är väl värda att lägga på minnet för ölälskaren som ännu inte stiftat deras bekantskap. Åtminstone att döma av deras påskbiror.
För oj, så bra de är. Tillsammans med Nils Oscar.
Med ett undantag, vill säga. Sigtuna Brygghus har fått förtroendet att leverera två sorter till monopolet i år. Hälften är kanon, resterande 50 procent (...) mindre lyckad.
Vi har hittat tre klockrena fynd som kacklar högre och värre än de andra.
Oppigårds Easter Ale (1345), 24,90/50 cl. Ljuvligt påskigt, men också dunderhumlat. Vilket ger äggstra hög beska. Den som inte gillar typen bör därför avstå.
Nils Oscar Kalaspåsköl (1393), 19,00/33 cl. Helt ny brygd jämfört med tidigare år och betydligt bättre. Lite "snällare" i smaken än Oppigård, ändå med tilltalande stramhet och beska.
2009 Påsk Alt Bier (1394), 29,90/50 cl. För entusiasten är Sigtuna Brygghus välkänt, men här presenterar de sig för den breda massan. Och gör det på ett övertygande sätt. Riktigt gott påsköl som får äggstrapoäng för den förnämliga balansen mellan malt och humle.
Tyvärr har bryggeriets andra bidrag, Easter Booster (1315), 29,90/50 cl, inte samma balans och känns dessutom aningen sött på sluttampen.
Men Nynäshamns Ångbryggeri kommer bara ett tuppfjät efter dessa tre med sin Pumpviken Påsköl (1330), 28,90/50 cl. Bra drag under galoscherna med tydliga malttoner och härligt humlat, beståndsdelar som gift sig väl. Aningen torr efterbeska drar ner ett snäpp.
Bra är även betydligt snällare (och betydligt billigare...) Mariestads Påskbrygd (1358), 16,50/50 cl, och Grebbestad Påsköl (1325), 17,90/50 cl.
Men att jämföra dem med de föregående känns inte rättvist. De lever helt enkelt på sitt lägre pris.