Sedan 1952 har BT tillverkat handtruckar i Mjölby. Tekniken har utvecklats och företaget har bytt namn till Toyota Material Handling. Men precis som för 70 år sedan är stål den viktigaste råvaran i tillverkningen.
För två år sedan startade företaget ett program för fossila produkter.
– Vi började med att fokusera på stål för den produktionen har en enorm påverkan på våra koldioxidutsläpp. Våra truckar består av mycket stål och är därför enklast att byta ut för att få största effekt, säger hållbarhetsdirektör Malin Ragneby.
Toyota beslutade att köpa in så kallat Zero Steel. Stålet är tillverkat i Borlänge av återvunnet stål från USA och ska enligt tillverkaren SSAB:s egna siffror minska koldioxidutsläppen med 77 procent jämfört med traditionellt varmvalsat stål. Under mars börjar Toyota successivt ersätta det tidigare stålet med det mer miljövänliga.
– Eftersom handtruckarna tillverkas i stor mängd, cirka 80 000 per år, är detta en jättesatsning. Inom företaget har vi målet att minska utsläppen och det här är det första projektet vi genomfört, säger programchef Camilla Åkerman.
Stålet anländer till fabriken i Mjölby på rullar, där det formas, pressas och målas. Slutresultatet blir gafflar och bröstplåtar till handtruckarna.
Leverantören SSAB står enligt EU:s statistik för hela 13 procent av Sveriges koldioxidutsläpp.
– Stålindustrin är en verksamhet som har stor påverkan och där det krävs framsteg för att nå klimatmålen. Samtidigt anser vi att SSAB är ett föredöme inom stålindustrin när det gäller hållbarhet, säger Camilla.
Som kund har företaget möjlighet att påverka sina leverantörer genom att efterfråga bättre material menar hon.
– Med våra miljömål blir det naturligt att vi efterfrågar miljövänligt stål.
Frakten av stålet sker på båt från USA. Fartyget drivs av biobränsle, vilket minskar den miljöpåverkan som transporten annars skulle ha. Från och med 2026 kommer stålet att hämtas från Europa och tillverkas i Oxelösund.
– Att vi hämtar det återvunna stålet från USA är en tillfällig lösning, men det blir ännu mer miljövänligt när materialet kommer från Europa, säger Malin.
Kommer fler produkter att få koldioxidreducerat stål?
– Nästa steg kommer, men vi har inte bestämt vilken truck eller komponent det blir.
Blir det dyrare att köpa era truckar med det nya stålet?
– Det blir några procent dyrare att tillverka trucken. För kunden blir priset marginellt högre, säger Malin.