Affären flyttar till det nya området

Bygghandeln Optimera flyttar ifrån sina lokaler på Kungsvägen och etablerar sig på det nya industriområdet vid Södragården.

Christian Mattsson, Ketil Kindestam och Mattias Ahlbert från Mjölby kommun.

Christian Mattsson, Ketil Kindestam och Mattias Ahlbert från Mjölby kommun.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2019-04-08 21:30

– Vi har vuxit ur våra nuvarande lokaler, och framför allt är det logistikfördelar vi får i och med flytten, säger Johan Lif som är platschef för Optimera i Mjölby.

Bygghandeln riktar sig framför allt till proffsmarknaden, byggfirmor, hantverkare och fastighetsbolag – men även till privata hemmasnickrare. Optimera lider idag av läget inklämt mellan järnvägen och Kungsvägen.

– Det blir inget naturligt flöde, alla ska genom ett och samma grindhål, säger Johans Lif.

Förhoppningen är att flytten ska kunna ske om ungefär ett år, men det hänger enligt Johan Lif på hur snabbt kommunens arbete går med infrastrukturen i området.

Det är Hallevadsgatan som ska förlängas runt fotbollsplanerna och ansluta till en ny rondell vid Svarvaregatan–Ryttarhagsleden. Där blir det ett antal industritomter mellan den nya gatan och riksväg 32. Först i området är Svensk Biogas som just nu bygger en anläggning för flytande biogas, där tunga fordon ska kunna tanka detta bränsle som anses vara en av lösningarna på vägen mot en fossilfri transportsektor. Även vanliga gasdrivna fordon ska kunna tanka här.

En mindre tvärgata mitt för Truckgatan delar området i kvarter. Det är där närmast Södragården som Optimera flyttar in på en 10 000 kvadratmeter stor tomt.

– Vi har många intressenter till de här tomterna, säger Ketil Kindestam på kommunens exploateringsavdelning.

Han vill inte säga vilka företag det handlar om, men avslöjar att kommunen förhandlar om flera olika etableringar, bland annat ytterligare en tankstation för tyngre fordon.

Närmare den blivande rondellen finns ett kvarter som i detaljplanen pekats ut som handelsområde.

– Det finns planer på ett optionsavtal om ett motorvägshotell med ett större högklassigt gym. Det pågår även diskussioner om en padeltennishall, avslöjar Ketil Kindestam men poängterar att det ännu är på diskussionsstadiet.

Klart är att det finns intressenter och att det snart inte finns mer ledig mark i området.

Från den här veckan och fyra fem veckor framåt kommer arbetena att börja, och det första som görs i projektet är att längs 32:an bygga en gång- och cykelväg, som binder ihop elljusspåret och de två gångtunnlarna. Under den tiden blir elljusspåret inte längre en slinga. Det kommer att kunna nås från Hallevadsgatan men inte från Södragården. När cykelvägen är klar kommer spåret att bli något kortare.

Under byggtiden kommer man inte att hägna in arbetsområdet. Elljusspåret kan då bara nås från Hallevadsgatan eller från Stridslyckegatan vid före detta sågen.

Även Östgötaleden som kommer in i Mjölby just här får en något förändrad sträckning och leds genom ytterligare en gångtunnel under den nya delen av Hallevadsgatan.

Efter sommaren kommer bygget av rondellen på Svarvaregatan inledas, vilket kommer att leda till begränsad framkomlighet.

När det gäller fotbollsplanerna på Lundbyvallen så får de vara kvar tills vidare.

– Kommunen ser området som en reservyta. Nästa större exploateringsområde för handel och industri är "Hulje västra", säger Ketil Kindestam.

Det handlar om området norr om E4 på båda sidor om Hogstadvägen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om